Retro-concept: Chevrolet Nomad

Chevrolet Nomad
Chevrolet NomadChevrolet NomadChevrolet NomadChevrolet NomadChevrolet Nomad

De Nomad is een kruising tussen een sedan, een stationwagen en een sport-ute. Hij heeft wat retro-trekjes van de Chevrolet Nomad wagon uit 1955.

Op basis van het Kappa-platform, waarop de Pontiac Solstice tweezitter gebouwd zal worden, hebben twee andere GM-divisies een concept car ontwikkeld. Eén daarvan is de Chevrolet Nomad, een crossover met retro-looks.

De Nomad is een kruising tussen een sedan, een stationwagen en een sport-ute. Hij heeft wat retro-trekjes van de Chevrolet Nomad wagon uit 1955 en van de Chevrolets uit het begin van de jaren '60. De eerste Nomad concept car stond overigens al in 1954 op de Motorama tentoonstelling. Hij werd toen ook al gebouwd op het platform van een nieuwe sportwagen, de Corvette. De Nomad werd al in 1999 als concept car voorgesteld en komt nu opnieuw als concept car op het showtoneel. Daarom denken we dat dit een voorloper is van het productiemodel dat we dan ook wel snel, zeg binnen twee jaar, zouden kunnen verwachten. De Nomad staat immers op het Kappa-platform dat geschikt is voor niche-auto's, of met andere woorden voor auto's die niet in grote aantallen zullen worden gebouwd.

De Nomad heeft achterwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging en een frame met hydroformed rails als basis. De wielbasis is 5 cm verlengd ten opzichte van de andere op het Kappa-platform gebaseerde concept car, de Saturn Curve, en meet 2,72 m. Was de eerste concept car nog uitgerust met een V8-motor, nu heeft de Nomad een 2,2-liter Ecotec viercilinder onder de kap die samenwerkt met een nieuwe HydraMatic 5L40 elektronisch geregelde vijftraps automaat, die ook via knoppen op het stuur kan worden bediend. De Ecotec heeft variabele kleptiming en lichthoogte en is uitgerust met een turbo. Die motor is goed voor een vermogen van 210 pk, 47 pk meer dan de basis Ecotec-versie.
De Nomad is ontworpen in GM's design center in Engeland en Pininfarina heeft de hand gehad in de bouw van deze rijklare concept car. De auto heeft een groot uitneembaar dakpaneel achter en een unieke achterklep. Een verschuifbare vloer glijdt over de neergelaten achterklep voor gemakkelijk in- en uitladen. Verchroomde strips op de buitenkant van de achterklep lopen optisch door in de ribbels op het dak van de Nomad.

LED koplampen en achterlichten zorgen voor voor een eigentijds tintje. Het interieur van deze Chevy concept car heeft een groot centraal instrumentenpaneel met een aluminium achtergrond en speciale verlichting. Een klassiek stuurwiel is bekleed met leer en de 'bowtie' het logo in de vorm van een vlinderstrikje is vervat in een metalen band die over de volle breedte van het dashboard loopt, net als bij de Chevrolets uit de jaren '50. Verder is het zwartleren interieur voorzien van details van nubuck-leder en blauw geanodiseerd aluminium en is er blauwe verlichting. De achterbank kan worden neergeklapt zodat een lange laadruimte ontstaat.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.