Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Reportage: de geboorte van de Nissan Z

Passie voor de Nissan Z

22
Nissan Z historie geschiedenis 240Z
Nissan Z historie geschiedenis 240ZNissan Z historie geschiedenis 240ZNissan Z historie geschiedenis 240Z DatsunNissan Z historie geschiedenis 240Z DatsunNissan Z historie geschiedenis 240Z DatsunNissan Z historie geschiedenis 240Z DatsunNissan Z historie geschiedenis 240ZNissan Z historie geschiedenis 240Z DatsunNissan Z historie geschiedenis 240Z DatsunNissan Z historie geschiedenis 240ZNissan Z historie geschiedenis 240ZNissan Z historie geschiedenis 240ZNissan Z historie geschiedenis 240ZNissan Z historie geschiedenis 240Z
  • Rob van Ginneken
  • Nieuws
20 april 2019 om 14:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Op de New York International Motor Show presenteerde Nissan deze week een jubileum-editie van de 370Z. Het is ongetwijfeld een voorbode van het blik vol publicitaire festiviteiten dat het merk dit jaar opentrekt, want de 'Z' viert in 2019 z'n 50e verjaardag.

We verplaatsen ons even naar 1968. In Japan wordt het design van de ‘Z-car’ bevroren. Die naam had hij in het laatste stadium intern gekregen voor de ontwikkeling, maar is voor altijd aan het sportieve ontwerp blijven kleven. Al drie jaar, dus sinds 1965, was er in Sports Car Styling Studio 4 van Yoshihiko Matsuo aan het ontwerp getekend en geschaafd. Het heeft vele vormen gehad en het had bijvoorbeeld weinig gescheeld of het was een open auto geworden. Waarschijnlijk hebben de steeds strengere Amerikaanse veiligheidsnormen ervoor gezorgd dat het toch een driedeurs GT-coupé werd.

Saillant detail is dat Nissan twee jaar voor ’65 al advies had gevraagd aan Albrecht Goertz, meer bekend als de designer van de fameuze BMW 507. De doelstelling van het project was hoe dan ook helder: een auto die in de grote exportmarkt USA voor sensatie zou zorgen.

Nissan Z historie geschiedenis 240Z Datsun

Alternatief

Topman Katayama van Nissan Motors USA had vastgesteld dat zijn merk nog tot sint-juttemis goedkope importauto’s kon blijven bouwen, maar daarmee nooit echt naam zou kunnen maken. Letterlijk. Het was dus tijd voor een auto met pezzazz – om het maar eens op zijn Amerikaans te zeggen. Opwindend, stijlvol, een auto met flair. Maar vooral spraakmakend. Kortom: een auto die serieus kon meedoen tussen pakweg de Camaro, Mustang en Corvette, maar vooral ook tussen een horde Britse sportieve auto’s. En misschien ook wel een auto die een alternatief kon zijn voor kostbaardere Italiaanse en Duitse bolides.

Het zat de Japanners bepaald niet tegen bij hun offensief, want juist rond die tijd werden strenge milieu- en veiligheidsnormen van kracht. De bijbehorende crash-aankleding met dikke bumpers en dergelijke zag er niet uit en menig sportautootje werd afgeknepen om de milieunormen te halen. Vaak betekende dat de nekslag voor die modellen, want vooral bij Britse merken werd het tapijt daarmee zowat onder hun bestaan uit getrokken. Er was geen geld om serieuze nieuwe techniek te ontwikkelen. De Jaguar E-type en MGB werden daardoor welhaast kansloos.

Nissan Z historie geschiedenis 240Z

De Z of liever: de S30

Onder die omstandigheden zette Nissan zijn imago-offensief dus in. Tijdens de personthulling en de publieksprimeur op de Tokyo Motor Show van eind 1969 werd meteen duidelijk dat er iets bijzonders was ontwikkeld. Misschien kunnen we voor de goede orde beter over de S30 spreken, want in feite gaat het over meerdere versies. Naast de Datsun 240Z (Nissan voerde destijds nog de merknaam Datsun in Europa) waren er voor de eigen markt namelijk ook de Nissan Fairlady Z en de Fairlady Z-432. Van die laatste zijn er maar weinig gebouwd. Hij heeft in essentie een motor die door het net door Nissan overgenomen Prince Motor Company was ontwikkeld, een tweeliter zescilinder-in-lijn met vier kleppen per cilinder, drie dubbele Mikuno carburateurs en twee bovenliggende nokkenassen. Vandaar de naam 432. Op de eigen markt hield men de modellen net onder de twee liter, omdat in Japan anders een fikse belasting op de auto werd geheven.

De normale Datsun 240Z kreeg een wat eenvoudigere, maar wel grotere zescilinder lijnmotor. Een 2,4-liter met enkele nokkenas, twee kleppen per cilinder en twee door Hitachi geheel opnieuw ontwikkelde SU-carburateurs, maar kwalitatief veel beter dan de Britse.

Succesnummer

Nissans ‘Mister K’ – Katayama – dacht aan een productie van zesduizend per jaar, maar zodra ze in 1970 werden aangeboden, vlogen de 240Z’s als warme broodjes over de toonbank. Je kunt veel van de Amerikanen zeggen, maar automagazines en -kopers hadden rap door dat het met een prijskaartje van nauwelijks boven dat van Europese sportwagentjes – vanaf zo’n 3.500 dollar – een koopje was. Sportwagendesign met een 151 pk sterke zescilinder, onafhankelijke wielophanging rondom, schijfremmen voor en dankzij zijn relatief lage gewicht ook heel behoorlijke prestaties: een wel érg aantrekkelijke mix.

Datsun Nissan 260Z

Een uitgebreidere versie van dit artikel verscheen in AutoWeek 2/2019. 

  • Houd me op de hoogte over de Nissan 240Z
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Classic Cars & Youngtimers Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Nissan Leaf 2.ZERO EDITION 40 kWh | TREKHAAK

    Nissan Leaf 2.ZERO EDITION 40 kWh | TREKHAAK

    • 2018
    • 81.219 km

    € 23.885

    Nissan Qashqai 1.3 DIG-T N-Connecta

    Nissan Qashqai 1.3 DIG-T N-Connecta

    • 2020
    • 32.239 km

    € 28.985

    Nissan Qashqai 1.6 Acenta, leer, pano, cruise, clima, p.sens

    Nissan Qashqai 1.6 Acenta, leer, pano, cruise, clima, p.sens

    • 2009
    • 195.136 km

    € 5.950

Meer Nissan occasions

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan specificaties
  • Nissan occasions
  • Nissan video's
Advies en informatie
  • Nissan tests
  • Nissan gebruikersreviews
  • Nissan index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer
Op de Rollenbank - Datsun 280 ZX 2/2 (1983)

Op de Rollenbank - Datsun 280 ZX 2/2 (1983)

36

Een Datsun 280 ZX zie je nog maar zelden. Toen Bas Bolink zich aandiende met zijn blauwe jaren...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Datsun verdwijnt weer: Nissan trekt de stekker eruit

    Datsun verdwijnt weer: Nissan trekt de...

    21
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Datsun 'Cherry' 100A F-II (1977) - Liefhebber Gezocht

    Datsun 'Cherry' 100A F-II (1977) - Liefhebber...

    31
    • 4 januari 2022
  • Nieuws
    In het Wild: Datsun 100A Cherry (1974)

    In het Wild: Datsun 100A Cherry (1974)

    42
    • 31 december 2020
  • Nieuws
    Ontwerper Nissan 240Z overleden

    Ontwerper Nissan 240Z overleden

    • 17 juli 2020
  • Nieuws
    Datsun Redi-Go onder het mes

    Datsun Redi-Go onder het mes

    10
    • 28 mei 2020
  • Nieuws
    Vernieuwde Datsun Redi-Go in beeld

    Vernieuwde Datsun Redi-Go in beeld

    5
    • 28 april 2020
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: Japanse 'schermspiegels'

    De Vluchtstrook: Japanse 'schermspiegels'

    49
    • 19 april 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden