Renntech S76R: 7,6-liter V12 in oude S-klasse
Groot, groter, grootst
Met zijn S76R presenteert Renntech de Notre Dame onder de kathedralen. Om te vieren dat de Duitse Mercedes-tuner zich nu al 30 jaar aan V12's met motorcode M120 vergrijpt, introduceert het bedrijf nu de overtreffende trap van dat concept. Het resultaat is een sinistere zakensedan met 615 pk en meer dan 950 Nm koppel - en dat zonder turbo's!
Waar Mercedes-Benz zelf nooit verder kwam dan een motorinhoud van 7,3 liter voor zijn jaren 90-V12 weet Renntech er nu al 30 jaar lang een schepje bovenop te doen. Om dat te vieren, bewijst de tuner dat nog maar eens: voor het eerst maken de Duitsers van een schepje een schep en boren ze het onder meer van de Pagani Zonda bekende blok op tot maar liefst 7,6 liter.
In combinatie met een uitvoerig aangepakte W140 S-klasse leidt dat tot de S76R: een W140 S-klasse (bijnaam 'Kathedraal') met 615 pk en 953 Nm koppel. Daarmee valt dit met recht de Notre-Dame onder de Kathedralen te noemen. Alleen Mercedes' CLK GTR Le Mans-racer wist met 643 pk meer vermogen uit een M120 V12-afgeleide te peuteren. Althans onder Mercedes-vlag, want voor Pagani haalde AMG later meer dan 700 pk uit hetzelfde motorblok.
Het koppel van de S76R bereikt via een vijf- in plaats van de originele viertraps transmissie en een sperdifferentieel de achterwielen. De krachtbron kreeg verder een zwik aan modernere onderdelen aangemeten om de gigantische motorinhoud goed te benutten. Daar houdt Renntechs werk echter niet op.
Putdeksels
Neem je een kijkje door de dubbelglazen zijruiten van de toplimousine, dan vind je een geheel herzien interieur. Een vierzits configuratie, een paar vierkante meter leer en alcantara en wat stukjes koolstofvezel moeten het geheel verder naar een hoger plan tillen, al is dat wat ons betreft beter gelukt aan de buitenkant dan aan de binnenkant. Sportievere bumpers en side skirts zorgen in combinatie met een verlaagde koets voor een daadkrachtiger stance. Pièce de résistance zijn de gesmede 19-inch wielen. Renntech wist zowaar iets sportiefs mee te geven aan de Mercedes-kenmerkende putdeksels, al komt dat ook door de keramische remmen met een diameter van ruim 40 centimeter (op de vooras), die er net aan achter passen.
Hoewel er op de interieurfoto's een 1 of 1-badge op het dashboard van de S76R prijkt, geeft Renntech aan dat het naar wens een extra exemplaar voor je bouwt. Over de prijs van het ding rept de tuner, evenals over de prestaties, met geen woord. Wij zetten voor beiden in op behoorlijk indrukwekkende cijfers.