Renault Twingo toont z'n innerlijk

Interieur Renault Twingo
Interieur Renault TwingoInterieur Renault TwingoInterieur Renault TwingoInterieur Renault TwingoRenault Twingo
Renault heeft een aardig intensieve marketingcampagne op touw gezet om z'n Twingo te presenteren. Twee weken geleden konden we z'n uiterlijk al bekijken, vandaag presenteert Renault het interieur en meer technische gegevens!

De nieuwe Twingo staat te trappelen om nieuwe kopers met wat zogeheten Franse flair te verblijden. De derde generatie van de A-segmenter gooit het over een heel andere boeg dan z'n voorgangers. De vrolijke Fransman heeft z'n motor namelijk achterin en ook de aandrijving vindt aan de achterzijde plaats. Op de Salon van Genève zijn meer gegevens onthuld!

Het feit dat de achterwielen aangedreven worden, zorgt er voor dat er geen verschuifbare achterbank, zoals z'n stamvader dat had, gemonteerd kan worden. Wel krijgt de Twingo een in twee delen neerklapbare achterbank met zich mee. Anders dan voorheen werd gedacht, blijven de achterlichten gewoon op hun plek bij het openen van het bagageruim. De bagageruimte meet 216 liter.

Evenals grote broer Clio vertoont ook de nieuwe Twingo vanbinnen een hoop speelsheid. Het interieur is afgewerkt in blauw, wit, zwart of rood en we zien veel vrolijk getekende lijnen. De basisversies beschikken over alleen een radio, die overigens voor het eerst in de Twingo-geschiedenis recht in het dashboard is geschroefd.

Onder de kap, of eigenlijk onder de bagageruimte, ligt de krachtbron. Er is te kiezen uit twee exemplaren. De eerste is de gloednieuwe SCe 70, een atmosferische driepitter met een inhoud van 999 cc. Het blokje levert 70 pk en 91 Nm aan trekkracht. Krachtbron nummer twee is de welbekende TCe 90, de geblazen driepitter die 90 pk en 135 Nm uit z'n 898 cc perst. Hoe zuinig de Twingo wordt, is nog niet bekend.

Het plaatsen van de krachtbron in de kont van de Twingo, heeft volgens Renault ook voor een kleinere draaicirkel gezorgd. Deze bedraagt nu 8,65 meter. De wielbasis meet 2,49 meter en de auto is 3,59 meter lang. Dat betekent dat-ie 10 centimeter korter is dan z'n voorganger, die alleen als driedeurs leverbaar was. Z'n opvolger komt juist alleen als vijfdeurs op de markt. Is het dan een krappe boel vanbinnen? Als we Renault mogen geloven niet, de afstand tussen het dashboard en de achterklep zou zelfs met 22 centimeter zijn toegenomen.

Wie dieper in de buidel tast, krijgt Renaults R-Link op de middenconsole gemonteerd. In september staat de nieuwe Twingo bij de Nederlandse dealers. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.