Renault-Nissan wordt intiem met AutoVAZ
Een bron die bij de onderhandelingen betrokken is benadrukt tegenover Reuters dat de deal voorlopig nog niet rond is. De geruchten over een groter belang van Renault-Nissan in het moederbedrijf van Lada laaien weer op omdat de Russische overheid er alles aan doet om grote automakers in het land te laten investeren. De industrie in Rusland is sterk verouderd en een kapitaalinjectie van grote autobouwers zou het land weer op de been kunnen helpen. Voor de grote autofabrikanten is Rusland samen met landen als China en India één van de belangrijkste groeimarkten. In de komende jaren verwachten analisten dat de afzet in Rusland met enkele miljoenen auto's zal groeien.
Carlos Ghosn, de hoogste baas bij Renault-Nissan is een voorstander van een groter belang in AutoVAZ. Ook de Russische overheid heeft al toestemming gegeven om via deals met Russian Technologies en Troika Dialog, een aandelenmakelaar die 25% van de aandelen in AutoVAZ beheert, een meerderheidsbelang veilig te stellen. Renault en Nissan hebben eerder al besloten om een aantal van hun eigen modellen te gaan produceren in de AutoVAZ faciliteit in Togliatti. Een woordvoerder van Nissan wilde niet ingaan op de berichtgeving, en doet deze af als speculatie.
PRIVATE LEASE Nissan
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Elektrische stadsauto van Nissan is minder afhankelijk van stroomnet

Test: Nissan Leaf (2025) – Gedraagt zich als brave allemansvriend

Nissan presenteert niet één, maar twee fonkelnieuwe sedans

Nissan Leaf wordt een Mitsubishi





