Renault-Nissan wil 40 procent Russische markt
Die wens sprak de topman al uit in 2011, maar dat doel staat nog steeds, blijkt uit een interview met Automotive News Europe. Ghosn miste door de vertraagde overname van AvtoVAZ een aantal goede verkoopjaren in Rusland, maar denkt dat het desondanks alsnog moet gaan lukken. De automarkt fluctueert nogal in Rusland en net nu AvtoVAZ onder Ghosns regime valt, lijken de verkoopaantallen wéér onderuit te gaan.
Nissans budgetmerk Datsun speelt een grote rol in de toekomstplannen. Onder andere de van de Lada Granta afgeleide Datsun on-Do wacht de zware taak om Ghosns doel te realiseren. De gedaalde vraag naar Lada's in Rusland, die worden gebouwd door AvtoVAZ, is voor Ghosn reden om vooral in te zetten op Datsun.
Momenteel heeft Renault-Nissan-AvtoVAZ 30 procent van de Russische markt in handen. Als het concern de beoogde 40 procent in 2016 niet bereikt heeft, wordt het doel om in de top drie van 's werelds grootste autoproducenten te komen waarschijnlijk niet gehaald.