Renault Kardian toont interieur

Sandero met sfeerverlichting

Renault Kardian dashboard

Renault onthult zeer binnenkort een nieuwe, betaalbare hatchback voor groeimarkten, de Renault Kardian. De binnenkant van die auto blijkt heel wat overeenkomsten te vertonen met het interieur van een Dacia Sandero, en dat is geen toeval.

De Renault Kardian dook al eens op patentplaten en teasers op. Daaruit konden we afleiden dat het gaat om een opgehoogde hatchback op basis van de Dacia Sandero (Stepway), maar toch niet helemaal. Anders dan voorheen in zulke gevallen gebeurde, volstaat Renault namelijk niet met het vervangen van de logo’s. De complete neus van de auto is anders en dat geldt ook voor de achterlichten, de bumpers en… het interieur.

Althans, tot op zekere hoogte. Het binnenste van de Kardian, hier op een nog duistere plaat, deelt op basis van wat we nu zien namelijk weinig onderdelen direct met een Sandero. Tegelijkertijd is wel duidelijk dat de indeling van het dashboard overeenkomt, wat betekent dat dit ook voor de achterliggende techniek geldt. De ventilatieroosters zitten op dezelfde plek, de ronde draaiknoppen voor de klimaatregeling kennen we ergens van en het touchscreen is net als bij de Sandero hoog op het dashboard geplaatst, maar tegelijkertijd ogen de meeste onderdelen wel net even anders. Chiquer vooral, wat letterlijk wordt onderstreept door de sfeerverlichting, die een Sandero niet heeft. Nog een belangrijk verschil: de Kardian heeft een kleine, computergestuurde 'shift-by-wire'-automaatbediening in plaats van een mechanische pook.

Het dashboard van een Sandero

De Renault Kardian wordt op 25 oktober onthuld in Rio de Janeiro. In die regio van de wereld moet de auto ook gaan schitteren, al verwachten we hem ook in landen buiten Zuid-Amerika. Eén ding is zeker: naar Europa komt de Kardian niet.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.