Renault en Stellantis snijden in Spaanse productie door chiptekort
Toch nog ellende
Door alle positieve berichten zou je kunnen denken dat het chiptekort nu wel zo’n beetje ten einde is, maar niets blijkt minder waar. Renault én Stellantis schrappen vanwege een tekort aan chips productieshifts in hun Spaanse fabrieken.
Het chiptekort sleept zich al voort sinds het begin van de coronapandemie. De laatste tijd waren er hoopgevende berichten, maar nu worden we weer even hard met de neus op de feiten gedrukt. Volgens Reuters ziet zowel Renault als Stellantis zich gedwongen om productieshifts in Spaanse fabrieken te schrappen. Renault schrapt voor één Spaanse fabriek de hele zaterdag, terwijl een andere Renault-vestiging de komende tijd op meerdere dagen minder diensten draait. Het gaat om de fabrieken in Valladolid (Captur) en Palencia (Mégane, Kadjar).
Bij Stellantis, het bedrijf achter onder meer Peugeot, Citroën, Opel en Fiat, worden er gedurende het weekend in de nacht geen auto’s gebouwd. Het gaat om de fabriek in Vigo, een afdeling van het voormalige PSA die onder meer de Peugeot Partner en Citroën Berlingo bouwt. Ook de op die auto’s gebaseerde Toyota ProAce City loopt hier van de band. Althans, zolang de chip-voorraad strekt.