In beeld: Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport P300e
Ook met snellaadfunctie
AutoWeek kon in januari al de technische specificaties en zelfs de prijzen van de plug-in hybride versies van zowel de Land Rover Discovery Sport als de Range Rover Evoque melden. Deze P300e gedoopte stekkerversies zijn nu, ruim drie maanden later, eindelijk ook in beeld gebracht en officieel door Land Rover gepresenteerd.
In januari kon AutoWeek al nagenoeg alle technische specificaties en zelfs de prijzen van de plug-in hybride versies van de Land Rover Discovery Sport en de Range Rover Evoque melden. De P300e-versies, zoals de stekkervarianten heten, zijn nu officieel gepresenteerd en dat betekent dat we ze voor het eerst ook kunnen bekijken.
De Discovery Sport en de Evoque delen hun technische basis en dus is het geen verrassing dat plug-in hybride versies van de twee Engelse SUV's dezelfde opzet hebben. In beide gevallen houdt zich onder de motorkap een 1,5-liter grote driecilinder benzinemotor schuil die 200 pk en 280 Nm levert. De elektromotor, die de achterwielen aandrijft, is goed voor 108 pk en 260 Nm en dat brengt het systeemvermogen op 309 pk en 540 Nm koppel. De Discovery Sport P300e schiet er in 6,6 seconden mee naar een snelheid van 100 km/h en heeft een topsnelheid van 209 km/h. De Range Rover Evoque P300e heeft aan 6,4 tellen voldoende voor de 0-100-sprint en heeft een topsnelheid van 213 km/h.
Niet geheel onbelangrijk bij plug-ins: het accupakket en de elektrische actieradius. Beide nieuwe stekkerversies beschikken over een 15 kWh accupakket, een unit waarmee de Discovery Sport een elektrische actieradius van 62 kilometer moet kunnen halen. De Evoque P300e schopt het tot 66 kilometer. De bestuurder kiest daarbij uit drie rijmodi: Hybrid, waarin de auto zelf de beste combinatie selecteert, Pure EV waarbij de auto indien mogelijk uitsluitend elektrisch rijdt en Save, waarin de elektrische reserve wordt bewaard voor later.
Laden kan op het gewone netwerk 'overnight', aan een 7 kW wallbox in 1:24 uur tot 80 procent en, opmerkelijk voor een PHEV, ook aan de gelijkstroom met maximaal 32 kW, waarmee je in een halfuur terug komt op 80 procent acculading. Land Rover zegt dat de PHEV's geen concessies doen aan terreinvaardigheid, dankzij het mooie koppelbereik op de achteras en ongewijzigde bodemvrijheid en aan- en afloophoeken. Bovendien ligt dankzij de accu het zwaartepunt zes procent lager, wat het weggedrag ten goede komt.
In tegenstelling tot de conventionele versies van de Discovery Sport is de P300e PHEV AWD alleen als vijf- en dus niet als zevenzitter leverbaar. Het accupakket zorgt samen met de elektromotor uiteraard voor wat extra gewicht ten opzichte van de reguliere modellen. Het wagengewicht ligt met 2.168 kilo dan ook bijna 270 kilo boven dat van de instapper met benzinemotor, de 2.0 viercilinder P200. De Evoque P300e legt 2.082 kilo in de schaal.
Prijzen
Land Rover vraagt zoals AutoWeek in januari al schreef minstens € 55.230 voor de Discovery Sport P300e en daarmee is hij €670 goedkoper dan de voorheen voordeligste motorisering, de D150 met viercilinder dieselmotor. Het betreft hier de naamloze basisuitvoering. De Discovery Sport met plug-in hybride aandrijflijn komt er ook als S en kost in dat geval € 60.030. Liever de SE of HSE? Reken dan op prijzen van respectievelijk € 63.680 en € 68.830. De lijst met uitvoeringen omvat verder de R-Dynamic (€ 57.480), R-Dynamic S (€ 62.330), R-Dynamic SE (€ 66.030) en topversie R-Dynamic HSE (€ 70.880)
Land Rover vraagt minstens €56.130 Range Rover Evoque P300e. Het betreft hier de naamloze standaarduitvoering. Hoger op de ladder staat de S-uitvoering, een versie waar de Engelsen minimaal € 60.480 voor willen ontvangen. De SE en HSE moeten respectievelijk € 65.630 en € 70.580 opbrengen. De rest van de prijslijst bestaat uit de R-Dynamic (€ 58.530), R-Dynamic S (€ 62.880) , R-Dynamic SE (€ 68.130) en de R-Dynamic HSE (€ 73.030).
Bovenstaande betekent dat de P300e's bij zowel de Discovery Sport als de Evoque de goedkoopste motoruitvoeringen zijn.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Evoque 1.5 P300e AWD R-Dynamic SE | 300 PK
- 2022
- 43.454 km

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P200 AWD R-Dynamic HSE / Pano / Memory / Camera
- 2021
- 82.231 km

Land Rover Range Rover Evoque 1.5 P300e AWD R-Dynamic SE | 300 PK | Meridian | Leer | Memory | CarPlay
- 2022
- 43.454 km