PSA en FCA vormen CO2-poule voor bedrijfsauto's

Vooruitlopend op Stellantis

Peugeot e-Expert

PSA en FCA gaan een CO2-poule voor bedrijfsauto's vormen. FCA wordt de manager van de poule, die overigens ook is opengesteld voor andere fabrikanten van bedrijfswagens. Met de samenwerking willen de twee partijen vooruitlopend op de Stellantis-fusie de gemiddelde uitstoot van hun bedrijfswagenvloot combineren, om zo de Europese CO2-norm van 2020 te kunnen halen.

Voor bedrijfsauto's, een segment waarin de dieselmotor nog een groot marktaandeel heeft, ligt de CO2-norm op een gemiddelde van 147 gram per km. Volgens Automotive News blijkt uit documenten die zijn ingediend bij de Europese Commissie dat FCA de CO2-poule met PSA gaat leiden. De poule is open, dat betekent dat andere fabrikanten van bedrijfswagens zich er ook bij aan kunnen sluiten. Op 26 november moeten eventuele aanmeldingen binnen zijn. Ford en Volkswagen hebben overigens ook een open poule voor bedrijfswagens, in het verlengde van de eerder dit jaar aangekondigde samenwerking.

Renault en Fiat hebben hun bedrijfsautodeal reeds beëindigd. Aangezien PSA en FCA volgend jaar gaan fuseren, ontstaat er natuurlijk het risico op kartelvorming bij het opzetten van een CO2-poule. Dit is echter niet het geval volgens Philippe de Rovira, CFO van PSA. Hij zei tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers dat de poule op grond van marktconforme prijzen tot stand is gekomen, waardoor er geen verdenkingen ontstaan. Overigens staat het autofabrikanten bij het vormen van een CO2-poule volgens de regels van de Europese Commissie vrij om zelf de tariefstelling te bepalen.

CO2-uitruil

PSA gaat overigens geen poule open stellen voor personenauto's. FCA heeft reeds een samenwerking met Tesla om de gemiddelde uitstoot te drukken. Volkswagen werkt op dit vlak samen met MG en Renault heeft nog een poule open staan. Ondertussen hangt Jaguar Land Rover een forse boete boven het hoofd omdat de fabrikant de CO2-doelstelling vermoedelijk niet gaat halen. Ook Ford zoekt nog naar een manier om zijn gemiddelde uitstoot verder te drukken.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.