PSA en Dongfeng samen aan de platforms

Peugeot 508 SW-Citroën DS5

In Shanghai heeft PSA samen met z'n Chinese partner Dongfeng meer informatie gegeven over toekomstig platformgebruik.

Tijdens Auto China gaf PSA samen met joint-venturepartner Dongfeng - dat exact een jaar geleden een belang van 14 procent in het Franse concern nam - een presentatie waarin iets over de toekomstige platforms werd verkondigd.

Peugeot-Citroen (PSA) wil het aantal platforms in 2022 hebben teruggebracht van de huidige vijf naar uiteindelijk twee: Efficient Modular Platform 1 en 2 (EMP1 en EMP2). Die eerste zal gebruikt worden voor de volgende generatie B-segmenters (208 en C3) en modellen tussen het B- en C-segment (C4 Cactus).

Het grotere EMP2-platform wordt al gebruikt voor onder andere de C4 Picasso en de Peugeot 308. Mogelijkerwijs komt ook een nieuwe 508 of C5 op deze basis te staan, maar hier is nog geen duidelijkheid over.

Het kleinere EMP1 platform, dat in China Common Modular Platform gaat heten, moet volgens PSA in 2018 in gebruik genomen worden. Een nieuw DS-model van het formaatje Renault Captur zal de eerste zijn die op deze basis rondgaat.

Zowel Dongfeng als PSA zullen het EMP1-platform ontwikkelen, waarbij PSA 60 procent en Dongfeng 40 procent van de kosten voor z'n rekening neemt. Het nieuwe platform moet voor een gewichtsbesparing van 50 tot 100 kilo gaan zorgen. De Aircross, die in Shanghai staat, komt naar alle waarschijnlijkheid op het EMP2-platform te staan.

PRIVATE LEASE Peugeot

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.