Profiteer van afschrijving Porsche Taycan

Een ton verdampt in 4,5 jaar – in jouw voordeel

Porsche Taycan

Porsche rijden is een droom van velen, en met de in 2020 gelanceerde elektrische Taycan werd die droom voor een flink aantal automobilisten veel bereikbaarder. Relatief, natuurlijk, maar met een prijs vanaf net geen €100.000 was hij niet heel veel duurder dan concurrenten als de Tesla Model S. Inmiddels zijn de eerste Taycans bijna €100.000 minder waard dan nieuw. Is het dé manier om ook jouw Porsche-droom in vervulling te laten gaan? 

Nu is het een gegeven dat veel auto’s in dit segment relatief snel afschrijven. Toch doet de elektrische Porsche Taycan dat nog iets sneller dan zijn broer Panamera, want voor een hybride Pana met 462 pk uit 2020, die nieuw net als veel Taycans zo’n anderhalve ton kostte, betaal je minstens € 64.795. Taycans gaan ‘al’ vanaf € 52.500, en met minder dan 100.000 kilometer op de teller zijn ze er vanaf zo’n € 56.000.

Ton in het luchtledige

De goedkoopste auto is een Taycan 4S Performance met 84 kWh groot batterijpakket. Met 163.086 kilometer sinds november 2020 is er flink mee doorgereden. De nieuwprijs van dit exemplaar is, schrik niet, € 146.495, terwijl de auto nu voor € 52.500 met jou mee mag. De vorige eigenaar heeft dus in zo’n vierenhalf jaar tijd bijna een ton afgeschreven!

Porsche Taycan occasion

Nu is bovenstaand voorbeeld vrij extreem. Kijken we naar deze Taycan uit 2021 met 46.676 kilometer op de klok, dan zien we een catalogusprijs van ‘slechts’ € 90.929 tegen een occasionprijs van € 55.995. Een afschrijving van zo’n negen mille per jaar is in dit segment helemaal niet zo bijzonder.

Maakt Taycan Porsche-droom waar?

Dat stukje nuance neemt niet weg dat de Taycan het rijden in een jonge auto van dit befaamde merk behoorlijk bereikbaar maakt. Een vier jaar jonge Porsche voor het geld van een goed uitgeruste Kia EV6 klinkt toch als een goede deal. En ook al is de Taycan geen heel efficiënte elektrische auto, zeker als je hem met eigen stroom kunt laden, tackel je ook een ander potentieel Porsche-bezwaar, namelijk het verbruik. Daar krijg je wel een beperkte actieradius voor terug, al kunnen veel rijders met de geboden 300 tot 450 kilometer prima uit de voeten.

Als het om rijden gaat, blijkt de Taycan in elk geval een echte Porsche. “Bood mijn vorige 4 Serie Gran Coupé al bakken rijplezier, deze Taycan is de overtreffende trap”, schrijft de eigenaar van een Taycan 4S. “Het onderstel met luchtvering biedt de ideale balans tussen comfort en toch heel strak, sportief. Het stuurgedrag, dat je perfect feedback geeft zonder daarin te overdrijven en je compleet doet vergeten dat je met zo’n zware EV onderweg bent.”

Een andere 4S-rijder is minstens zo enthousiast. “Wat een geweldig stabiele wegligging, ook bij wat hogere snelheden heerst rust. Hier zie je dat de decennialange ervaring van Porsche als sportautofabrikant zich uitbetaalt. Alleen een Porsche geeft dat fijne en speciale gevoel.” Hij mag dan misschien elektrisch zijn, met het merk-dna zit het wel goed.

Technisch redelijk goed, maar...

Over de elektrische Porsche zijn weinig problemen bekend, en ook eigenaren melden geen opvallende zaken. Tenminste, niet buiten een terugroepactie in verband met een cruciale softwarefout. Daardoor kan de auto tijdens een rit stilvallen, wat natuurlijk zeer gevaarlijk kan zijn. Inmiddels zou deze fout, die in 2021 aan het licht kwam, bij alle exemplaren hersteld moeten zijn, maar het is goed om voor aankoop te controleren of dit ook echt is gebeurd.

Ook recent kwam de Taycan in het nieuws wegens een wereldwijde terugroepactie voor een probleem met het remsysteem, waarvoor een fysieke modificatie moet worden uitgevoerd. Dat kan er soms toe leiden dat auto’s langere tijd van de weg worden gehouden totdat de aanpassing is gedaan. De ingreep is uiteraard kosteloos, maar het niet kunnen gebruiken van jouw felbegeerde Porsche is natuurlijk suboptimaal. Ook hier geldt: controleer voor aanschaf goed of de actie al is uitgevoerd of laat dit uitvoeren voordat je de auto in gebruik neemt.

De 100.000e Porsche Taycan was in november 2022 een feit.

Het is goed om te weten dat de batterijen van de meeste aangeboden Taycans nog onder de fabrieksgarantie vallen. Porsche garandeert de werking gedurende acht jaar of maximaal 160.000 kilometer, waardoor de Taycan nog een aantal jaren gedekt is. Wel kan het slim zijn om, met het oog op garantie, een exemplaar met een lagere kilometerstand te kopen.

Zakelijk weinig interessant

Tot zover lijkt de Porsche Taycan echt een goede keuze, maar hij past niet in elke situatie. Zo is het voor veel zakelijke rijders weinig interessant om een auto met een fiscale waarde van zo’n €150.000 ‘in de bijtelling’ te rijden. Je kunt deze bijtelling flink drukken door te kiezen voor iets minder compleet uitgeruste auto’s met een aanzienlijk lagere fiscale waarde, maar misschien nog wel het interessantst is om de auto enkel zakelijk te rijden, maar dan heb je privé maximaal 500 kilometer rijplezier per jaar, waarvan we kunnen begrijpen dat je dat te weinig vindt.

Voor particulieren is er minder reden om een nieuw erg dure Taycan te laten staan, al kan de nieuwwaarde wel invloed hebben op de verzekeringspremie. De motorrijtuigenbelasting voor een Taycan bedraagt momenteel zo’n €130 per kwartaal, maar loopt op tot €520 in 2030. Geen pretje, maar voor een hybride Panamera betaal je een vergelijkbaar bedrag. En die moet je zowel opladen als dure benzine voeren, waardoor de gebruikskosten onder de streep hoger uitpakken. Ook hoef je niet regelmatig dure motorolie en bougies te vervangen, wat de onderhoudskosten flink drukt.

Wordt de Taycan jouw eerste Porsche?

Hoe je het ook wendt of keert, de Taycan maakt Porsche-rijden een stuk bereikbaarder. Of je nu blind naar een autobedrijf bij jou in de buurt moet rennen om er een te kopen? Besef wel dat je een performance-auto koopt, waarbij terugkerende onderhoudszaken als banden en remmen stevig aan de prijs zijn, en dat EV’s weliswaar minder onderhoud behoeven, maar zeker niet onderhoudsvrij zijn. Kortom, voor een elektrische auto is de Porsche Taycan een prijzige keuze. Tegelijkertijd is het ook een relatief voordelige Porsche.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (117)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.