AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

‘Privacy glass’ is nu standaard op veel BMW M-modellen

Bijbetalen voor 'niet'

BMW M3 Sedan en M3 Touring

Wat vind jij van privacy glass? Volgens BMW is de kans 90 procent dat je het mooi vindt, dus is het nu standaard op bijna alle M-modellen van het merk. Gelukkig is er wel een opt-out voor die andere 10 (?) procent.

Laten we eens beginnen met een persoonlijke ontboezeming: de schrijver van dit stuk heeft het niet zo op privacy glass. De extra verduisterde achterste zijruiten verstoren wat hem betreft de lijn van de auto, terwijl ze bovendien het zicht ontnemen op een – als het goed is- smaakvol samengesteld interieur. Liever niet dus, en daar leek BMW Nederland heel lang ook zo over te denken. Sla eerdere testen er maar op na: BMW-demo’s zijn nagenoeg altijd uitgerust met helder glas, dat bij alle BMW’s behalve de XM tot nu toe standaard was. ‘Zwarte ramen’ zijn wel mogelijk, maar altijd als een losse optie en tegen meerprijs. Fijn, want zo kan iedereen zelf een keuze maken op dit smaakgevoelige vlak.

De BMW XM heeft al langer standaard donker glas, waarmee maar is aangetoond dat dit niet altijd lijnen verstoort.

Maar de (donkere) tijden zijn veranderd. Sportieve M-modellen van BMW krijgen vanaf nu in Europa meestal standaard donkere achterste zijruiten en een donkere achterruit mee. Het betreft niet alleen de echte M-topmodellen als de M3, maar ook ‘subtoppers’ als de M340i. Het geldt in ieder geval voor de 1-serie, 2-serie Coupé, 3-serie, 4-serie, X1 en X2. Grotere modellen lijken de dans tot nu toe te omspringen en cabriolets doen dat uiteraard ook.

Als reden voor deze stap geeft BMW aan dat meer dan 90 procent van de klanten voor deze optie koos, dus vond men het beter om het donkere glas simpelweg standaard te maken in Europa. Wie het persé niet wil, kan voor zo’n €500 extra via het Individual-programma helder glas bestellen. In de configurator zien we die optie niet, maar de importeur bezweert ons dat dit wel degelijk mogelijk is.

De concurrentie

BMW is bepaald niet het eerste merk dat privacy glass standaard maakt voor bepaalde modellen. In de niet-premiumhoek van autoland is dat al heel lang de gewoonte en krijgen met name luxere versies simpelweg altijd donker glas mee. Premiummerken lijken wat vaker te erkennen dat zoiets een smaakgevoelige keuze is, en laten die keuze in veel gevallen dus over aan de klant. Bij Mercedes is de situatie bij veel uitvoeringen wel omgedraaid en moet je net als bij BMW doelbewust de keuze maken om het privacy glass níet te nemen. Lexus heeft een in vergelijking met de Duitsers erg gestroomlijnd gamma, waarbij donker glas er bij duurdere uitvoeringen gewoon bij hoort. Bij Volvo en Land Rover is privacy glass nog altijd een losse optie, ook bij de kleinere modellen.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (75)

Reageren