Prijzen rijklaar maken auto beter zichtbaar
Autobranche geeft gehoor aan oproep
Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) woensdag na eigen onderzoek. Daarmee heeft de autobranche gehoor gegeven aan de eerdere oproep van de toezichthouder.
De ACM kondigde halverwege 2016 aan scherper te zullen toezien op transparantie van prijzen in de autobranche. Daarbij werd aan alle importeurs en hun dealers opgedragen hun prijzen inclusief de 'onvermijdbare' kosten te vermelden. Eerder werden deze kosten, onder meer voor transport naar de dealer of kentekenplaten, niet gemeld.
Onder meer de Consumentenbod en de ANWB trokken daarover bij de ACM aan de bel. Volgens de toezichthouder kon het bedrag dat er bij nieuwe auto's bovenop kwam, oplopen tot wel € 1.500.
Voor tweedehands auto's, motoren, caravans en campers geldt volgens de ACM ook dat alle kosten om het voertuig veilig en op naam uit de garage te kunnen meenemen in de prijs moet zitten. Momenteel wordt over een "passende aanpak" voor deze groep nagedacht.