Elektrische Polestar 4: ruim €25.000 goedkoper dan Polestar 3

Tot 600 kilometer bereik

Polestar 4
Polestar 4Polestar Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar Polestar

Voordat Polestar er zelf ruchtbaarheid aan geeft, kan AutoWeek je al de prijzen vertellen van de Polestar 4. De elektrische Polestar 4 staat verwarrend genoeg tussen de Polestar 2 en Polestar 3 in, en niet alleen wat formaat betreft. De Polestar 4 is namelijk duurder dan de Polestar 2, maar minder duur dan grote broer Polestar 3.

Toen Polestar in april dit jaar de eerste foto's en informatie vrijgaf van de Polestar 4 werd al duidelijk dat hij zich zowel wat formaat als prijs betreft tussen de Polestar 2 en Polestar 3 zou nestelen. De Polestar 4 heeft het cijfer 4 gekregen omdat het het vierde model is dat het presenteert. Voor de Polestar 4 werd aanvankelijk een indicatieprijs van zo'n €60.000 gecommuniceerd. Daar gaat het in Nederland in ieder geval ruimschoots overheen. De Polestar 4 heeft namelijk een vanafprijs van bijna €65.000. De voordeligste Polestar 2 is €13.600 minder duur dan de Polestar 4. De voordeligste Polestar 3 is op zijn beurt ruim €25.000 duurder dan de instap-Polestar 4.

De Polestar 4 heeft als Long Range Single Motor een fiscale vanafprijs – dus exclusief kosten rijklaarmaken – van €63.500. Tellen we daar de kosten rijklaarmaken bij op, die bij de Polestar 2 en 3 €1.300 bedragen, dan komen we uit op een vanafprijs van €64.800. De Polestar 4 is er daarnaast ook als krachtiger Long Range Dual Motor met – inderdaad – twee elektromotoren en dus meer vermogen. Voor de Polestar 4 Long Range Dual Motor ben je €72.800 kwijt. De fiscale prijs bedraagt immers €71.500.

Polestar 4 Long Range Single Motor

De Polestar 4 heeft als Long Range Single Motor één elektromotor. Die levert 272 pk en 343 Nm aan de achterwielen. Met dit vermogen sprint de Polestar 4 al in 7,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 200 km/h. Het accupakket heeft een capaciteit van 94 kWh (bruto: 102 kWh). Interessanter is de elektrische actieradius. Die moet namelijk maar liefst 600 kilometer bedragen. Snelladen kan met tot 200 kW.

Polestar 4 Long Range Dual Motor

Voor meer vermogen moet je bij de Polestar 4 met twee elektromotoren zijn: de Polestar 4 Long Range Dual Motor. Die vierwielaangedreven variant heeft net als de Long Range Single Motor 94 kWh bruikbare accucapaciteit, maar met 544 pk en 686 Nm is hij beduidend krachtiger. In 3,8 seconden snelt hij vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 200 km/h. De elektrische actieradius ligt met 564 kilometer onder die van de Long Range Single Motor, maar is natuurlijk alsnog niet gering. Snelladen kan met tot 200 kW.

Prijzen Polestar 4

VersieVermogenAandrijvingAccuActieradiusVanafprijs
Polestar 4 Long Range Single Motor272 pk - 343 NmAchter94 kWh600 kilometer€ 63.500
Polestar 4 Long Range Dual Motor544 pk - 686 NmVoor+achter94 kWh564 kilometer€ 72.800

 

Polestar 4

Polestar 4: zonder achterruit in de achterklep!

Afmetingen

De optisch op de Precept Concept uit 2020 geïnspireerde Polestar 4 is een opvallend model. Het is namelijk geen SUV-zoals de Polestar 3, maar een relatief lage vijfdeurs liftback. De Polestar 4 staat niet zoals de Polestar 3 op het SPA2-platform en ook niet op de CMA-basis die je kent van de Polestar 2. In plaats daarvan staat hij op het door Volvo en Geely ontwikkelde platform dat SPA heet en dat in verschillende versies onder tal van EV's van Geely ligt. Van de Lotus Eletre tot de Smart #1, Volvo EX30 en Zeekr X. De Polestar 4 is 4,84 meter lang en 1,54 meter hoog. De auto is een kleine 25 centimeter langer dan de Polestar 2 en overtreft die auto in de hoogte met zo'n 6 centimeter.

Opvallend: de Polestar 4 heeft geen achterruit. De vijfde deur is helemaal dicht. Een camera bovenaan de achterklep verzorgt zicht op wat zich achter de auto afspeelt. Onder die vijfde deur gaat een 500 liter grote bagageruimte schuil. Met neergeklapte achterbank kun je 1.536 liter in de Polestar 4 kwijt. Ook onder de voorklep is een bagageruimte, al is die zogenoemde frunk met 15 liter bepaald niet groot.

Uitrusting

De standaarduitrusting van de Polestar 4 omvat onder meer 20-inch lichtmetaal, een actief onderstel, adaptieve cruise control, over twee zones gescheiden klimaatregeling, een 15,4 inch infotainmentscherm, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen met geheugenfunctie, een elektrisch bedienbare achterklep, keyless entry, parkeerpiepiers voor- en achter en een 360-graden-camera.

Polestar 2, 3, 4, 5 en 6

Van links naar rechts: de Polestar 2, 3, 4, 5 en 6

Meer Polestar

De Polestar 4 is niet het enige model dat Polestar spoedig op de markt brengt. De Polestar 4 wordt vanaf 2024 geleverd en in dat jaar moet ook de Polestar 3 leverbaar worden. Verder heeft Polestar de Polestar 5 in het vat zitten, een EV waarmee het het leven van auto's als de Porsche Taycan, Mercedes-Benz EQS en Tesla Model S moeilijk wil maken. Ook staat de Polestar 6 op de planning: een elektrische cabriolet. Spannend!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.