'Premie geavanceerde auto's 100 procent gestegen'

Premies vooraf verkeerd ingeschat

Tesla Model S EuroNCAP crashtest
De afgelopen jaren is de verzekeringspremie voor geavanceerde auto's met soms wel honderd procent gestegen. Vooraf schatte verzekeraars de premie te laag in. Vooral door de techniek in de auto's vallen reparatiekosten fors hoger uit.

Dat blijkt uit een rondvraag van BNR. Bij de vijf grootste verzekeraars werd een verzoek ingediend voor een Tesla Model S. Als voorbeeld werd een 45-jarige inwoner uit Vught genomen die jaarlijks 12.000 km aflegt en tien schadevrije jaren op zijn naam heeft staan. Bij de goedkoopste verzekeraar lag de jaarpremie op € 1.400, bij de duurste op € 2.900. De maandelijkse premie komt daarmee uit op een bedrag van € 116,67 tot € 241,67. In vergelijking met de premie uit 2015 is dat een gemiddelde stijging van 100 procent, waarbij dat bij normale auto's op 40 procent ligt.

Volgens Erik Wiertz, werkzaam bij Turien, komt de stijging door een verkeerde inschatting van de verzekeraars. "Een elektrische auto is gemaakt van speciale materialen en zit vol techniek en sensoren. Zo bestaat een EV uit een ander soort staal waardoor onderdelen sneller bij schade kunnen worden vervangen in plaats van hersteld. Voor technische schades, zoals een draagarm, moet je snel terug naar de Tesla-garage", verklaart Wietz. Vooraf hadden verzekeraars hier met de premies geen rekening mee gehouden. "Daardoor vallen de prijzen nu zo hoog uit in vergelijking met een paar jaar geleden."

Hoewel geavanceerde auto's de wegen juist veiliger moeten maken, lijken bestuurders van deze auto's nu juist de dupe te zijn door de aanwezige technieken. "Bij een kopstaart-aanrijding raken alle sensoren in de voorbumper vaak beschadigd. Een dure reparatie is het gevolg. Daarnaast ben je als bestuurder nog steeds hoofdverantwoordelijke voor de auto en hebben medeweggebruikers zonder al deze technieken ook nog invloed op de weg en de kans op een ongeluk."

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.