Praktijkverbruik Mazda CX-30: zo zuinig is cross-over-motor in cross-over-koets

Skyactiv-X ‘diesel’-benzine, nu in een hoger model

Mazda CX-30 SkyActiv-X

Mazda’s motorfilosofie heeft al de nodige lof mogen ontvangen. Niet alleen houdt het merk vast aan ‘voldoende grote’ slagvolumes, met de Skyactiv-X zou de benzinemotor zelfs zijn doorontwikkeld tot een dieselachtige machine met bijbehorende efficiëntie. Eerder al zagen we wat dat betekende voor de Mazda 3, nu houden we zijn cross-over-broeder CX-30 tegen het licht.

Gebruikers van de Mazda 3, die hun verbruik bijhielden in de AutoWeek Verbruiksmonitor, realiseerden een gemiddelde van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km). De cross-over Mazda CX-30 is maar zo’n 50 kg zwaarder; hij is wel 10 cm hoger - en 6,5 cm korter - dan de hatchback. Zouden we dat terugzien in het brandstofverbruik?

Mazda-kenners zal het opvallen dat we de Skyactiv-X 180 en e-Skyactiv-X 186 bij elkaar vegen. Daartoe hebben we besloten omdat deze motoren technisch hetzelfde zijn, al perst de geüpdatete versie er zes paardjes meer uit. Anders dan de latere toevoeging ‘e’ doet vermoeden heeft ook de ‘oude’ Skyactiv-X Mazda’s 24-volt mild-hybridesysteem aan boord. Ook in het overzicht met gemiddelden zien we geen duidelijk verschil tussen de e- en niet-e’s.

Verbruik Mazda CX-30 Skyactiv-X

Hoewel de CX-30 ook met reguliere motortechniek, Skyactiv-G, leverbaar is, registreren alleen Skyactiv-X-rijders hun tankbeurten in de AutoWeek Verbruiksmonitor. Ze zijn ongetwijfeld nieuwsgierig naar het effect van hun SPCCI-motor. Deze elf CX-30 Skyactiv-X-bestuurders realiseren samen een gemiddelde van 1 op 15,2 (6,6 l/100 km). Bij de Mazda 3 Skyactiv-X constateerden we al een grote spreiding, de CX-30 laat hetzelfde beeld zien. De zuinigste waarde is 1 op 19,6 (5,1 l/100 km), gemeten over een afstand van zo’n 10.000 kilometer en met een - zo geeft de bestuurder aan - bewust zuinige rijstijl.

Het minst gunstige verbruik dat over een langere afstand bepaald werd is 1 op 13,2 (7,6 l/100 km). Daarvoor werd een, volgens de eigenaar, doorsnee rijstijl gehanteerd. De absoluut slechtst presterende CX-30 scoort 1 op 10,4 (9,7 l/100 km), maar gezien de korte meetperiode vinden we deze waarde minder representatief.

Als we een conclusie moeten trekken over dit verbruik luidt die hetzelfde als bij de Mazda 3: ook de CX-30 Skyactiv-X is relatief zuinig voor het vermogen dat hij levert. Hij lijkt het beste te presteren met een aangepaste rijstijl; wie zo’n eco-rijstijl aanhangt kan best 1 op 17 of zuiniger realiseren.

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.