Praktijkverbruik Honda Insight: inzicht in echte verbruikswaarden
‘lifehack’ in tijden van dure benzine
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De eerste generatie Honda Insight is een zeldzaamheid. Met zijn gesloten achterste wielkasten lijkt hij weggereden uit een sciencefictionfilm. De tweede generatie was heel wat aardser en zijn aerodynamische vorm werd, mede dankzij de Toyota Prius, al veel minder vreemd gevonden. Een gigantisch succes werd de Insight desondanks niet, met in Nederland 6.210 nieuw verkochte exemplaren. Is het als occasion misschien een mooie lifehack in tijden van extreem dure benzine?
De tweede generatie Honda Insight, die we hier bespreken, werd geleverd van 2009 tot 2014. Hij combineert een 1,3-liter viercilinder benzinemotor met Honda’s Integrated Motor Assist. Dit systeem bestaat uit een elektromotor die direct is gekoppeld aan de benzinemotor. De elektromotor geeft deze een boost, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 98 pk. Hoewel Honda destijds ook de handgeschakelde hybride CR-Z leverde, heeft elke Insight een CVT-automaat.
Verbruik Honda Insight 1.3 i-VTEC
In totaal achttien gebruikers van de tweede generatie Honda Insight hebben hun verbruik bijgehouden in de AutoWeek Verbruiksmonitor. Hun gemiddelde was 1 op 18,6 (5,4 l/100 km). De zuinigste Insight-rijder noteerde 1 op 21,3 (4,7 l/100 km) over een afstand van ruim 93.000 kilometer, waarmee de fabrieksopgave van 1 op 22,7 (4,4 l/100 km) aardig dicht werd benaderd.
Aan de andere kant zien we een rijder die maar 1.733 km reed met een verbruik van gemiddeld 1 op 13,3 (7,5 l/100 km). We zien liever iets méér kilometers, zoals de 68.321 km van de op één na minst zuinige rijder. Deze realiseerde een aanzienlijk beter verbruik van gemiddeld 1 op 17,1 (5,8 l/100 km).
Dan is er nog één waarde die eruit springt, maar die we niet hebben opgenomen in ons gemiddelde. Het is de 1 op 26,8 (3,73 l/100 km) die de rijder van een ‘originele’ Honda Insight realiseert. Een geval van ‘heb je niks aan, maar wel leuk’.
De eerste Honda Insights van de tweede generatie maken volgend jaar aanspraak op de titel ‘youngtimer’. Desondanks presteren ze verbruikstechnisch nog steeds uitstekend. De waarden zijn misschien niet baanbrekend, maar zeker gezien de leeftijd van het model hoeft de gestroomlijnde hybride zich allerminst te schamen. Een gebruikte Honda Insight lijkt dus een prima antwoord op de hoge brandstofprijs.