Praktijktest voor waterstof Mazda RX-8
Mazda gaat de RX-8 met rotatiemotor binnenkort testen met waterstofmotor. De experimentele auto's zullen op zowel benzine als waterstof kunnen rijden.
Mazda wil de RX-8 met waterstofmotor in de praktijk testen. Binnen 2 jaar zullen overheid en bedrijven deze auto's kunnen leasen. De informatie die tijdens het rijden wordt verzameld, zal Mazda gaan gebruiken voor de ontwikkeling van toekomstige waterstofauto's. De fabrikant uit Hiroshima bereidt zich er naar eigen zeggen op voor dat waterstof in de toekomst als autobrandstof zal worden gebruikt.
Het experiment met het leasen van de waterstof RX-8 is exclusief voor Japan. Komende februari bouwt Mazda naast het hoofdkwartier in Hiroshima een waterstoftankstation.
De bestuurder van de RX-8 H2RE, zoals de auto officieel heet, kan voor vertrek zelf kiezen op welke brandstof hij wil rijden. De benzinetank heeft hetzelfde formaat en zit op dezelfde plek als bij het productiemodel. De waterstoftank vult de kofferbak en heeft een inhoud van 73 liter; daarmee komt de RX-8 70 km ver. In het interieur, de motorruimte en rond de waterstoftank zijn sensoren geplaatst die lekken detecteren. Op benzine levert de RX-8 210 pk; op waterstof is dat 100 pk mínder.
De RX-8 H2RE beleeft zijn debuut op de Tokyo Motor Show, die op 3 november de poorten opent. De beurs staat dit jaar geheel in het teken van bedrijfsauto's.
Vorig jaar liet Mazda op die show al een andere prototype van een RX-8 Hydrogen zien.