Potentere Toyota GT86 mogelijk hybride

Toyota GT86 Eifel
Je zou denken dat 200 pk genoeg is voor een sportauto, maar de Toyota GT86 leent zich voor nog meer. En dat gaat er mogelijk ook komen, alleen dat kan op meerder manieren. Naast drukvulling is ook hybride een optie, zo verklapt Tetsuya Tada aan AutoCar.

In gesprek met het Engelse AutoCar stelt technicus Tetsuya Tada dat er binnen Toyota druk wordt nagedacht over een potentere versie van de GT86. "We zijn nu al aan het werk aan de facelift voor de auto en we kijken naar de mogelijkheden voor een turbo of compressor. Maar een elektromotor als ondersteuning is ook mogelijk en biedt bovendien voordelen die drukvulling niet bieden." Een hybride oplossing zou meer koppel bij lage toerentallen kunnen verzorgen, zonder afbreuk te doen aan gasrespons of brandstofverbruik. Als er een hybride oplossing komt zou dat meer in de lijn van Honda's IMA zijn dan van de Prius. Die laatste oplossing is relatief duur en de accu's zouden het gewicht nadelig beïnvloeden.

Ook laat Tada zich kort uit over de komst van de cabriolet-versie van de GT86. Die was er volgens de technicus bijna niet gekomen. "De top vond de GT86 een riskant project. Ze wilden eerst bewijs dat de coupé versie aan z'n verkoopdoelstellingen zou kunnen voldoen. Nu ze dat hebben gezien kunnen we gaan nadenken over andere mogelijkheden met de auto. Maar we moeten wel uitkijken dat we de waarden van de auto niet schenden in een zoektocht naar meer vermogen."

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.