Porsche in tien jaar bijna volledig elektrisch
Brandstof in de marge
Porsche zal in 2030 bijna alleen nog maar elektrische modellen aanbieden, maakt CEO Oliver Blume bekend op een congres van het Duitse Instituut voor de Automobielwetenschap in Stuttgart. Het sportwagenmerk richt zich daarnaast op de ontwikkeling van synthetische brandstoffen.
De strategie van Porsche lijkt tamelijk overzichtelijk. De Stuttgarters zetten in op drie aandrijvingsvormen: puur elektrisch, hybride en benzine. Uit de grafiek die Blume laat zien volgt een geleidelijke ontwikkeling. In 2025 moet 50% van het aantal verkochte Porsches wereldwijd puur elektrisch zijn, in 2030 ligt dat percentage hoger dan 80%. De plug-in hybrides nemen nu nog een aanzienlijk deel voor hun rekening, maar worden langzaam aan uitgefaseerd. Uiteindelijk blijft er nog een heel klein deel over voor de brandstofmotoren in 2030. Het ligt voor de hand dat dit de GT-modellen zijn, maar hoe dat plaatje er concreet uit gaat zien, is uiteraard nog niet bekend. Porsche zet op korte termijn wel grote stappen. De nieuwe Macan, die in 2022 op de markt komt, wordt volledig elektrisch. Daarnaast komt ook de Taycan Cross Turismo eraan.
In Nederland beschikt 60% van de verkochte Porsches overigens al over een vorm van elektrische aandrijving. Bij de Cayenne en Panamera is het aandeel verkochte hybrides zelfs meer dan 90%, weet Porsche Nederland aan AutoWeek te melden. Naast de ontwikkeling van EV's zet Porsche in op synthetische brandstoffen. Blume benadrukt volgens de Stuttgarter Zeitung dat deze ontwikkeling niet concurreert met elektrische mobiliteit, maar dit aanvult. "We moeten van beide kanten komen. Vooruit kijkend is het duidelijk elektrisch, maar we moeten ook achteruit kijken met synthetische brandstoffen." Tijdens de presentatie benadrukte Blume nog maar eens dat hij niet gelooft in waterstof. EV's op batterijen gaan dus het aanbod van Porsche op termijn domineren.