AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche gaat modulair
56
Nu Porsche liefdevol in de Volkswagen-familie is opgenomen, beginnen de eerste tekenen van de Piëch-bemoeienis zich af te tekenen. De onderdelendoos van het merk uit Stuttgart zal bijvoorbeeld worden gebruikt voor het modulaire bouwsysteem van de Volkswagen Groep.
Dat meldt het concern via een persbericht. Concreet betekent dit dat alle snelle sportwagens van de Volkswagen Groep componenten van Porsche krijgen. Vooral Lamborghini profiteert van dit besluit, omdat het merk tot nu toe veel geld kwijt was met het ontwikkelen van eigen componenten. Door de kleine productieaantallen van het Italiaanse merk zijn de ontwikkelingskosten per onderdeel hoog.
Maar ook Audi kan goede sier maken met de Porsche-onderdelen. Het luxemerk uit Ingolstadt kan in de concurrentieslag met BMW en Mercedes-Benz hoogwaardige onderdelen immers goed als unique selling point gebruiken. Met Porsche-techniek kan Audi z'n auto's meer in de markt zetten als 'rijdersauto's'. Momenteel geldt BMW wat betreft rijeigenschappen als de maatstaf in het premiumsegment.
Uiteraard zijn ze bij Porsche minder blij met de modulaire strategie. De liefhebbers zijn bang voor kannibalisatie door goedkopere Audi sportwagens. De directie van de Volkswagen Groep heeft echter aangegeven dat Porsche in de toekomst weer terugkeert naar z'n wortels. Porsche moet zich richten op auto's als de Boxster/Cayman en de 911. Of er ook weer opvolgers voor de Cayenne en de Panamera komen, is nog maar de vraag.
Maar ook Audi kan goede sier maken met de Porsche-onderdelen. Het luxemerk uit Ingolstadt kan in de concurrentieslag met BMW en Mercedes-Benz hoogwaardige onderdelen immers goed als unique selling point gebruiken. Met Porsche-techniek kan Audi z'n auto's meer in de markt zetten als 'rijdersauto's'. Momenteel geldt BMW wat betreft rijeigenschappen als de maatstaf in het premiumsegment.
Uiteraard zijn ze bij Porsche minder blij met de modulaire strategie. De liefhebbers zijn bang voor kannibalisatie door goedkopere Audi sportwagens. De directie van de Volkswagen Groep heeft echter aangegeven dat Porsche in de toekomst weer terugkeert naar z'n wortels. Porsche moet zich richten op auto's als de Boxster/Cayman en de 911. Of er ook weer opvolgers voor de Cayenne en de Panamera komen, is nog maar de vraag.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Porsche 911 Turbo S: tweede hybride 911 is sterkste 911 ooit [+VIDEO]
Nieuws
‘Porsche gaat niet in VS produceren’
Nieuws
Nieuwe elektrische Porsche Cayenne kan draadloos laden
Nieuws
Elektrische Porsche Cayenne Coupé bijna ongecamoufleerd op pad
Achtergrond