Porsche-bestuurslid Lutz Meschke - Interview
'Ik reken al jaren op de komst van een elektro-Porsche'
Adjunct-bestuursvoorzitter en financieel directeur Lutz Meschke brengt in kaart wat de technologie- en imago-ommekeer bij Porsche gaat kosten. We spreken hem aan boord van de Taycan, die het merk een elektroboost moet gaan bezorgen.
De testbaan van Porsches onderzoeksen ontwikkelingscentrum in Weissach is nog vochtig op deze winterse ochtend. De Porsche-medewerkers verzoeken Lutz Meschke daarom of hij rustig aan wil doen met het prototype van de Taycan, het eerste volledig elektrische model van het sportwagenmerk. Meschke is bij Porsche verantwoordelijk voor de cijfers op de balans, niet op die op de snelheidsmeter. Hij is vicevoorzitter van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor de afdelingen Finance en IT.
Terwijl hij de auto een rechterbocht in stuurt, noemt hij het bedrag dat ze op dit moment het vaakst noemen bij Porsche: 6 miljard euro. Zoveel investeert het merk tot 2022 in elektrificatie. En nu hij het toch over grote bedragen heeft: “We geven één miljard uit aan de elektrificatie van de bestaande modelreeksen en 500 miljoen aan de ontwikkeling van modellen die van de Taycan zijn afgeleid. En dan ook nog eens 700 miljoen aan smart mobility en laadinfrastructuur.” Elke manager van een start-up zou bij het horen van dit soort bedragen met zijn oren staan klapperen.
Meschke trapt het gaspedaal voorzichtig in op de inmiddels opdrogende testbaan en zegt: “We gaan te werk vanuit een sterke positie.” Een aanzienlijk deel van de investeringen wordt betaald uit de cashflow, het verschil tussen de inkomsten en uitgaven. Van elke 100 euro die er bij het merk aan omzet wordt gerealiseerd, blijft er 17 euro aan de strijkstok hangen. Deze indrukwekkende winstmarge vereenvoudigt het werk van Meschke aanzienlijk.
911 UITZONDERING
De wettelijke CO2-voorschriften die in de komende jaren hun intrede doen, maken zijn werk daarentegen weer een stukje lastiger. Porsche moet het vlootverbruik flink terugbrengen en laat daarbij de zuinige dieselmotor links liggen. “We hadden al snel in de gaten dat we moesten inzetten op de elektromotor.” Dat betekent echter ook dat er diep in de buidel moet worden getast om elk model van een accupakket en een elektromotor te voorzien, waarbij de 911 (voorlopig) de uitzondering op de regel vormt. Accu’s zijn ook behoorlijk prijzig. Dat betekent dat een elektrische Porsche op dit moment nog zo’n 8.000 tot 12.000 euro duurder is om te produceren dan een exemplaar met een vergelijkbare verbrandingsmotor. Dat bedrag kan niet één op één worden doorberekend aan de klanten – zelfs niet aan goed verdienende klanten, zoals die in de Porscheshowroom zijn te vinden. Zodoende moeten er manieren worden gevonden om de efficiency te verbeteren en dienen er ook nieuwe digitale bedrijfsmodellen te worden ontwikkeld. Daarnaast vindt Lutz Meschke het “bijzonder belangrijk” dat de overheid elektromobiliteit met subsidies ondersteunt om “voor meer acceptatie te zorgen”.
BANEN ERBIJ
De zorgen van VW-concernbaas Herbert Diess dat de overstap naar de elektroauto enorm veel banen gaat kosten, deelt Lutz Meschke niet. “Bij ons komen er juist circa 1.500 banen bij als gevolg van de elektromobiliteit. Dat zijn er meer dan we door de vermindering van het aantal verbrandingsmotoren gaan verliezen.” De verbrandingsmotor, zo benadrukt Meschke continu, speelt rond 2030 nog slechts een rol in de marge. Maar aan elke revolutie zit een grens. “Een Porsche blijft altijd voorzien van een stuurwiel.”
Meschke geeft de nog gecamoufleerde Taycan de sporen en zegt wat journalisten graag willen horen: dat hij altijd al Porsche-liefhebber was. Zijn droomauto’s zijn niettemin onveranderd de Jaguar E-type en de Ferrari 458. Hij vertelt ook dat hij als tiener met een enduro-bike door het terrein crosste en als student met een Audi 80 door Keulen reed. Werken bij Porsche betekent niet dat er elke dag aan een droombaan invulling wordt gegeven, bekent Meschke. Het merk was betrokken bij het dieselschandaal, ook al ziet hij de fabrikant meer als slachtoffer dan als dader. “Porsche heeft nooit dieselmotoren ontwikkeld of gebouwd”, zo benadrukt de financieel directeur. Dat klopt, want zustermerk Audi leverde de motoren. De dag in april vorig jaar dat de onderzoeksinstantie van de overheid bij Porsche bureaus doorzocht en documenten meenam, was een moment dat hij nooit meer hoopt mee te maken. Wie goed luistert, hoort dat hij er graag nog iets persoonlijks over zou willen zeggen. In plaats daarvan klinkt hij heel diplomatiek: “Vanzelfsprekend nemen we met het oog op onze klanten wel onze verantwoordelijkheid.” Dan stapt hij uit. Het financiële brein duikt weer achter de computer in plaats van achter het stuur.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid SportDesign | 22inch | StoelClimate | BOSE | SportUitl
- 2021
- 97.000 km

Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid | StoelClimate | 22inch | HUD | BOSE | ACC | Achteras Besturing
- 2020
- 60.000 km

Porsche Panamera 4.8 4S Executive Pack *Burmester* Shades, Schuifdak, Stoelkoeling, Keyless, Camera, Sportchrono, 19" LMV, Luchtvering
- 2010
- 131.117 km