Porsche: '911 nog heel lang puur met brandstofmotor'
Voorlopig geen elektrokracht
De Porsche 911 is de belichaming van geschiedenisbescherming. Niet alleen het uiterlijk is al decennialang herkenbaar, ook qua aandrijving blijft Porsche trouw aan een beproefd concept. Dat blijft voorlopig ook wel even zo, want we hoeven volgens Porsche voor 2030 geen geëlektrificeerde 911 te verwachten.
Een Porsche 911 hoort een boxermotor achterin te hebben, niets anders. Dat zullen de liefhebbers vrijwel allemaal direct onderstrepen. Al sinds de eerste 911 zorgt enkel een benzinemotor voor de aandrijving en is het kenmerkende boxergeluid onlosmakelijk aan de 911 verbonden. Porsches kersverse hoofdverantwoordelijke voor de 911, Frank-Steffen Walliser, heeft wat dat betreft goed nieuws. Onder zijn leiding zal de 911 ver weg blijven bij elektrificatie.
In gesprek met het Britse Autocar vertelt Walliser, die vorig jaar de 911 en 718 onder zijn verantwoordelijkheid kreeg, dat we vóór 2030 niets anders dan een boxermotor hoeven te verwachten in de 911. "De 911 is wel de laatste Porsche die elektrisch wordt", aldus de Duitser. "Dat gebeurt hopelijk pas na mijn pensioen, want dan kan ik er niet meer op worden aangekeken." Walliser geeft aan dat hij ook een tussenvorm, een hybride 911, voorlopig niet ziet zitten. Dat is volgens hem logischerwijs niet te realiseren zonder daarbij iets van de ruimte in de 911 of zelfs de vorm van de 911 op te offeren. Ook het toegevoegde gewicht noemt Walliser als een absolute dealbreaker.
Voorlopig is een geëlektrificeerde 911 ook nog niet heel hard nodig bij Porsche. Met de Taycan zet het volop in op elektrisch rijden. Daarbij biedt het bij de Panamera en Cayenne uiteraard ook al hybride versies aan. Zolang daarmee de CO2-doelen kunnen worden bereikt, kan Porsche de 911 buiten schot houden.