Porsche 356 staat te glimmen in de zomerzon - In het Wild
In het Wild-debutant
Geloof het of niet, maar we hebben zelfs na tien jaar af en toe nog wel eens een klassieker in 'In het Wild' die nog niet eerder in de rubriek verscheen. Zo was er nog nooit eerder een Porsche 356 te gast. Kijk eens wat een plaatje.
In ons spotterstopic deelt forumlid Afentoe deze twee foto's van een prachtige Porsche 356, met als begeleidende tekst onder meer 'wat voer voor de longlist van mijn spot van het jaar'. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn, zo'n 356 is een heel bijzondere spot. Natuurlijk tref je ze nog wel eens bij klassiekerfeestjes of tourritjes, maar zomaar ietwat plompverloren geparkeerd langs de weg is zeldzaam.
De Porsche 356 legde de basis voor wat de Porsche 911 nu nog altijd vertegenwoordigt. Het is bepaald niet moeilijk om te zien waar de lijnen van de 911 vandaan komen. Ook de technische opzet van de 356 is in grote lijnen tot op de dag van vandaag nog aanwezig, met een boxermotor achterin die de achterwielen aandrijft. Die opzet nam de 356 op zijn beurt overigens over van de Volkswagen Kever, waarmee hij ook wat onderdelen deelde. Het gaat echter te ver om de 356 - zoals sommigen deden - een 'platgeslagen Kever' te noemen. Ferry Porsche, de zoon van Kever-meesterbrein Ferdinand Porsche sr., ontwikkelde zowel een geheel nieuwe koets als een nieuw chassis voor de 356. Uiteraard waren er ook potentere motoren van de partij dan bij de Kever.
De 356 die we hier voor ons hebben, is een zogenoemde 356 A. Dat was de tweede lichting 356's, die vanaf 1955 op de markt was. Dat het een A is, is onder meer te zien aan de dubbele ronde achterlichtjes. Vanaf de B kwamen er bredere ovalen achterlichten en ook nog maar één per kant. Aan de voorkant is het vooral goed te zien aan de relatief smalle klep in de neus. De Porsche 356 A was de de laatste 356 die je zelfs nog met een 1.3 kon krijgen, maar zoals de 1500-badge achterop al aangeeft, heeft deze een wat grotere motor. Het is alleen geen 1.5, maar een 75 pk sterke 1.6 volgens de kentekengegevens. Het lijkt erop dat deze 356 ergens in zijn bestaan de krachtbron van een 1600 Super heeft gekregen. Dat is niet het enige waarover we twijfelen wat betreft de originaliteit, want naar ons weten zou deze 356 bumperrozetten moeten hebben.
Uiteraard gaan we er verder helemaal niet moeilijk over doen, want het is een auto om door een ringetje te halen. De huidige eigenaar nam de 356 in 2021 over, nadat de eerste Nederlandse eigenaar er maar liefst twintig jaar trouw aan was gebleven. Voor zo'n Porsche 356 geldt eigenlijk altijd dat het een goed idee is om 'm lang in bezit te houden. Ze klimmen immers nog altijd in waarde. Los daarvan is het ongetwijfeld een hele belevenis om ermee op pad te gaan. Als dat niet al reden genoeg is ...