Porsche 356

De veelbeschreven Porsche-historie begint natuurlijk met de 356. Of eigenlijk met een 'stroomlijnwagen' die toen nog geen typeaanduiding had. Voor de oorlog was een drietal van die sportwagens gebouwd door Doktor Porsche in het Oostenrijkse Gmünd. Zijn zoon Ferry had de lijnen getekend en de auto’s waren bedoeld voor een wedstrijd van Berlijn naar Rome. De 356 die er in 1950 uit voortkwam was in basis niet al te veel afwijkend van deze racewagens. 1950 was tevens het jaar dat Porsche een fabriek betrok in het Duitse Stuttgart en van daaruit kwam de productie op gang. Het eerste type 356 had nog een voorruit die uit twee vlakke stukken bestond, maar vanaf ’52 waren die vervangen door een enkel gebogen exemplaar. Motoren waren viercilinder boxers met een inhoud van 1.086; 1.268; 1.290 of 1.488 cc en het vermogen liep daarmee uiteen van 40 tot en met 60 pk.

De 356 was populair op circuits en in rallies en toen een 356 de Mexicaanse Carrera Panamericana op zijn naam schreef, besloot men een supersnelle versie te bouwen onder de naam 'Carrera'. Deze had dubbele bovenliggende nokkenassen en kon tot ruim boven de 6.000 toeren worden opgejaagd. Het vermogen lag rond de 100 pk.

Na de 356 volgt in 1955 de 356A die tevens als Cabriolet en Speedster op de markt komt. De motor is nu opgeboord naar 1.582 cc en levert 60 tot 75 pk. De Speedster is er speciaal voor de Amerikaanse markt en slaat daar enorm aan.

In 1959 wordt de356A opgevolgd door de 356B. Bumpers en koplampen zijn hoger geplaatst en ook het interieur wordt onder handen genomen. Er komt een ‘Super 90’-uitvoering met 90 pk en verbeterde achterwielophanging en de Speedster heet vanaf nu Roadster. Ook van de 356B verschijnt natuurlijk weer een Carrera-versie. Dit keer heeft ‘ie 1.966 cc van liefst 130 of zelfs 155 pk. Schijfremmen rondom zijn standaard.

De laatste van de 356's komt in 1963 op de markt en heet natuurlijk 356C. Schijfremmen rondom waren nu standaard en vermogens uit de 1.582 cc boxer liggen nu standaard op 75 of 95 pk (de SC). Al na twee jaar komt er een einde aan de productie van de 356C: de 911 staat in 1965 immers al klaar als opvolger. De Nederlandse Rijkspolitie koopt dat jaar voor het eerste een aantal 356's - vanzelfsprekend met een leuke korting omdat het model verdwijnt. Toch was dat niet de enige reden om voor de 356 te kiezen: een ander sterk argument was dat de auto's - met hun luchtgekoelde boxermotoren achterin - geschikt waren om volgas achteruit over de vluchtstrook te kunnen rijden.

Nieuws
Valkyrie Racing Porsche 356
Nieuws

Porsche 356 op rupsbanden klaar voor Antarctica

Er zullen ongetwijfeld enkele mensen op hun achterste poten staan bij het zien van deze Porsche...

10
Nieuws
Porsche 356 Valkyrie Racing
Nieuws

Knotsgekke Porsche 356 met rupsbanden

De voorvader van de Porsche 911 is een geliefde en dus kostbare klassieker. Het model heeft...

7
Wanneer is een winters wegdek verraderlijk?
advertorial

Wanneer is een winters wegdek verraderlijk?

Met het dalen van de temperaturen stijgen de risico’s voor de automobilist. Het is vaker donker,...

Nieuws
Watt Electric Coupe 'Porsche 356'
Nieuws

Elektrische 'Porsche 365' van Watt Electric productieklaar

Watt Electric Vehicle Company stoomt een volledig elektrische Porsche 356-lookalike klaar....

31
Nieuws
Watt Electric Vehicle Company komt met 'elektrische Porsche 356'
Nieuws

Watt Electric Vehicle Company komt met 'elektrische Porsche 356'

Watt Electric Vehicle Company is een nieuwe fabrikant van elektrische auto's die onder meer...

27
Nieuws
Porsche replica 356 ?No.1? Roadster
Nieuws

Porsche bouwt replica 356 'No.1' Roadster

Op 8 juni 1948 verscheen de allereerste Porsche 356, toepasselijk, 'No.1' genoemd. Om het...

12
Reportage

Audi TT 1.8 5V Turbo quattro (180 pk) - Porsche 356 B Coupe 1600 Super - Volkswa

Het lijkt een wat zonderlinge combinatie, het kwartet auto's op deze pagina's. Toch zijn er bij nade

Renault advertorial (ON58584)
advertorial

Zo kies je de juiste nieuwe auto

Overweeg je de overstap naar een hybride of volledig elektrische auto? Maar waar moet je nu...

Shell advertorial (ON-60014)
advertorial

Van vulslang naar laadkabel

Met deze slimme laadoplossingen kun je overal je auto opladen terwijl je werkt, uitrust of...

Niet bijtellen in 2023? Beslis nu!
advertentie

Niet bijtellen in 2023? Beslis nu!

Kies een ritregistratiesysteem met keurmerk voor een 100% sluitende rittenadministratie.