Peugeot 605 (1992) - Liefhebber Gezocht

Imperfecte topper

Peugeot 605

Grote Franse limousines hebben vaak een zekere aantrekkingskracht, ook al zegt je hoofd wellicht dat je beter voor iets anders kunt gaan. Deze Peugeot 605 lijkt een relatief veilige keuze. Wel eentje waarvoor je nog even aan de onderhandelingstafel moet gaan zitten.

Denk je aan Franse topmodellen, dan schieten je ongetwijfeld bijzondere maar ook ietwat gevoelige klassiekers te binnen, zoals de Citroëns DS en CX, Peugeot 604 en Renault 25 . Iets later deden de Fransen een aardige duit in het luxezakje met de Citroën XM, Renault Safrane en Peugeot 605, waarbij de laatste twee de meest 'veilige' keuzes zijn. We stonden al eens stil bij een Safrane, nu hebben we een leuke 605 voor ons.

Net als de Renault Safrane was de Peugeot 605 naast de Citroën XM een voor Franse begrippen behoorlijk no-nonsense ontworpen auto. Peugeot speelde het enigszins op safe; het was duidelijk een grote broer van de 405 en die was al behoorlijk in de smaak gevallen. In een flits kon je de twee zelfs even door elkaar halen, al had de 605 duidelijk verhoudingsgewijs wat grotere koplampen en juist wat subtielere achterlichten dan de 405. Hij deelde zijn basis overigens met de Citroën XM, al bleef het hydropneumatische veersysteem voorbehouden aan de Citroën.

Je zou wellicht verwachten dat we hier in het nuchtere Nederland een duidelijke voorkeur hadden voor de 605, maar niets was minder waar; de (overigens ook ietsje langer leverbare) Citroën XM verkocht hier wat beter en ook de net even wat korter leverbare Renault Safrane troefde de 605 hier af - zij het nipt. In totaal gingen er hier ruim 11.000 605's nieuw op kenteken en in het derde jaar (1992) gebeurde dat bij dit groene exemplaar. Een relatief bescheiden 605; een 2.0 SRi met een handbak, alleen de SLi was op dat moment goedkoper. Wie het écht goed voor elkaar had, zette een 605 SV 24 voor de deur, die maar liefst bijna twee keer zo duur was.

Peugeot 605

Waarom deze 605 dan toch interessant is? Nou, hij heeft slechts drie particuliere eigenaren gehad en de eerste hield 'm van 1992 tot 2012. Dat is natuurlijk altijd een gunstig teken. Ook heeft de 605 slechts zo'n 81.000 km achter de rug en dat is natuurlijk bijzonder weinig voor een 31 jaar oude auto. Toch zitten er ook wat haken en ogen aan, want de Peugeot bivakkeert al sinds 2017 bij autobedrijven en natuurlijk is zo'n lage kilometerstand vaak ook een teken van lange stilstand. Dat kan nadelig uitpakken voor een auto en een grondige onderhoudsbeurt is waarschijnlijk wel echt een must. Tenslotte moet de prijs nog een eind zakken, zeker als er nog een beurt op komt. €5.250 wordt er voor de 605 gevraagd, terwijl er ook nog wat cosmetische minpunten zijn. Genoeg munitie om mee te schieten aan de onderhandelingstafel en dan zal een echte liefhebber er vroeg of laat echt wel voor gaan.

Signalement

Merk Peugeot
Model 605 SRi
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.177

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.721 mm / 1.799 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.311 kg
Laadvermogen 514 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 655 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 199 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.