Peugeot 3008 gaat achter de 408 aan - Vooruitblik

Peugeot zet slagtandje bij

Peugeot 3008 (Illustratie: Larson)
AutoWeek 3 2023
AutoWeek 3 2023

Je leest het in AutoWeek 3 2023

Met ruim zes jaar achter de rug is de tweede generatie 3008 een beetje de nestor bij Peugeot. Mede dankzij een vrij uitgebreide facelift heeft Peugeot hem aardig bij de tijd weten te houden, maar sinds de komst van de nieuwe 308 en de 408 beginnen de jaren toch te tellen. Nu is de aflossing nabij.

In het huidige aanbod van ­Peugeot is de 3008 door zijn design een ­bijzonder geval. De auto stamt uit de tijd dat de vorige 308 nog in de bloei van zijn leven zat en de 3008 leek vooral aan de voorkant sterk op zijn toenmalige kleine broer. De achterkant liep echter al wat op de zaken vooruit; later zouden de huidige 208 en 508 er aan die zijde vergelijkbaar uitzien. De 3008 sloeg dus in zekere zin een brug tussen twee perioden. Een facelift in 2020 bracht de 3008 (en de ruimere 5008) in lijn met de ­verse 208 en 508, al gingen niet veel later de nieuwe 308 en 408 alweer een stapje verder. Vooral de 408 maakt het als hoogpotig model de 3008 niet makkelijk. Hij heeft een ­frisser voorkomen, maar is er binnenkort ook nog met een volledig elektrische aandrijflijn. Hoog tijd voor de 3008 om achter zijn flitsender gelijnde broer aan te gaan.

Aflopende dakstijl

De nieuwe 3008 is al op de foto gezet door onze spionagefotograaf en ondanks de bijzonder dikke camouflagejas is te zien dat de daklijn van de 3008 het voorbeeld van de 408 volgt. Dat betekent dat de nieuwe 3008 een meer geleidelijk aflopende D-stijl krijgt dan het huidige model en daarmee de traditionele SUV-lijnen enigszins van zich afschudt. Dergelijke SUV’s zien we steeds vaker en ­volgens Peugeot is het broodnodig om de hoge modellen meer aerodynamisch te maken. Peugeot-CEO Linda Jackson legde onlangs uit aan AutoWeek: “We kijken allemaal naar manieren om ze (SUV’s, red.) meer aerodynamisch te maken. De silhouetten ­veranderen, omdat die meer gedicteerd ­worden door aerodynamica.” Daarbij haalde ze de 408 aan, die volgens haar een soort ­kruising is tussen een sedan en een SUV. De 3008 zit meer aan de SUV-kant, want die wordt minder gestrekt en ook wat hoger dan de 408.

In de ontwerpdetails zal je ongetwijfeld ook invloeden van de 408 en de 308 zien. Onze illustrator stelt zich de 3008 ­bovendien voor met in de neus al wat lichte invloeden van de Inception Concept. De dagrijverlichting zit mogelijk niet meer ­alleen in de ‘slagtanden’, maar ook in twee extra ‘klauwen’ die visueel vanuit de koplampen in de grille doorlopen. Slaat de 3008 opnieuw een brug tussen twee designperiodes van Peugeot? Wie weet. De meer gestroomlijnde vorm van de nieuwe 3008 is zoals gezegd niet puur een esthetische kwestie. Het omlaag brengen van de ­Cw-waarde is essentieel; ondanks de hoge koets moet de 3008 efficiënt door de lucht snijden om het brandstofverbruik en vooral het stroomverbruik te drukken.

Peugeot 3008 (Illustratie: Larson)

Peugeot 3008 (Illustratie: Larson).

De Peugeot 3008 komt behalve met brandstofmotoren en (plug-in) hybride aandrijving vrijwel zeker ook als elektrische e-3008. Hij deelt zijn basis immers met de 308 en de 408 en dat vernieuwde EMP2-platform biedt ook ruimte aan elektrische aandrijflijnen. ­Reken in dat geval voorzichtig op een 156 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en zijn stroom haalt uit een 54-kWh accupakket. Mogelijk past er in de e-3008 vanwege zijn formaat nog wel een groter pakket. De actieradius moet minstens op ruim 400 km uitkomen.

5008?

De grote onzekere factor is het lot van de 5008. Vooralsnog is er alleen een levensteken van de hier geschetste auto. Het zou ook nog kunnen dat die niet 3008, maar 4008 gaat heten en dat er een wat traditioneler gelijnd model naast komt dat 3008 of 5008 heet. Het is dus allemaal zeker nog niet in beton gegoten en we verwachten eind dit jaar of pas begin 2024 de onthulling.

De Peugeot 3008 in Nederland

Peugeot 3008 Hybrid 225

Peugeot 3008 (pre-facelift).

De 3008 is in ons land na de 2008 het best verkochte hoge model van Peugeot. Sinds de introductie van de eerste generatie in 2009 verlieten er liefst 35.848 de showroom. De tweede ­generatie is beduidend populairder dan de opmerkelijk gelijnde eerste 3008. De verkooppiek was in 2017, het eerste volle verkoopjaar van de huidige 3008 (5.255 stuks). De facelift in 2020 heeft niet kunnen voorkomen dat de verkopen sinds 2019 ruimschoots gehalveerd zijn, al speelden de ­coronacrisis en problemen in de leveringsketen zeker mee. Afgelopen jaar vonden nog 1.686 nieuwe ­Peugeots 3008 een Nederlandse eigenaar.

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (77) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum