AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Panda Aria met tweecilinder turbo
Fiat komt met een technisch zeer geavanceerde tweecilinder turbomotor. Die is voor de gelegenheid in de Panda gelepeld. Op de IAA staat de Panda Aria concept met een 80 pk versie van de nieuwe motor die ook loopt op een mix van methaan en waterstof.
Met de nieuwe tweecilinder wil Fiat in de toekomst de huidige, lichte viercilindermotoren gaan vervangen. In de Panda Aria, die in Frankfurt te bewonderen is, levert de motor met turbo en een elektronisch inlaatkleppencontrolesysteem 80 pk. Een gasklep ontbreekt bij deze motor. Voordelen van de nieuwe tweecilinder zijn natuurlijk het lagere verbruik en de lagere uitstoot, bovendien is de motor 20 procent lichter dan een viercilinder. Een ideale motor, niet alleen voor de Panda, maar ook voor de 500 die 'm in 2009 zal krijgen.
Overigens claimt Fiat dat er maximaal 105 pk uit de tweepitter te halen valt, er komt ook een versie met 65 pk. En dan bestaat er nog de mogelijkheid om de nieuwe krachtbron via een 'dual fuel' managementsysteem op benzine en een mix van methaan (70 procent) en waterstof (30 procent) te laten lopen. Dat is het geval bij de Panda Aria. Verder is de tweecilinder voorzien van een Stop & Startsysteem en gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak. Al die fraaie techniek leidt tot een uiterst lage CO2 uitstoot van 69 gram per kilometer.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Fiat Panda 1.2 – 2010 – 400.000+ km – Klokje rond
Achtergrond
BYD is van de zeezoogdieren, maar er zijn veel auto's met dierennamen
Nieuws
Ook tijdelijke productiestop voor Fiat Panda
Nieuws
Fiat Panda en Pandina: vanaf minder dan €20.000
Nieuws