Dat het kabinet veel geld steekt in het toegankelijker maken van elektrische auto's is verklaarbaar. Uit diverse onderzoekenblijkt dat de gemiddelde Nederlander elektrische auto's vooralsnog te duur vindt.
600 miljoen euro voor aanjagen verkoop gebruikte elektrische auto
EV verder inburgeren
Het kabinet investeert honderden miljoenen euro's om de aanschaf van elektrische auto's in Nederland te stimuleren. Dat meldt RTL Nieuws op basis van niet nader gespecificeerde bronnen. ANP meldt dat Haagse bronnen bevestigen dat het geld is bedoeld om de verkoop van gebruikte elektrische auto's aan te jagen.
Opvallend en heftig nieuws. RTL Nieuws schrijft dat het kabinet de komende jaren maar liefst 600 miljoen euro steekt in het stimuleren van de verkoop van elektrische auto's in Nederland. Hoe die honderden miljoenen precies worden gespendeerd, is op dit moment nog niet helemaal helder. ANP meldt dat Haagse bronnen na berichtgeving van RTL Nieuws bevestigen dat er een nieuwe subsidieregeling in de maak is. Die zou zich vooral richten op het stimuleren van de verkoop van tweedehands elektrische auto's.
De huidige SEPP-subsidieregeling zou aanvankelijk na 2024 worden beëindigd. Momenteel blijkt al dat het deel van de SEPP-subsidiepot dat bestemd is om de verkoop van gebruikte elektrische auto's te stimuleren sneller leeg raakt dan het deel dat voor de aanschaf van nieuwe EV's is bedoeld.
Ook is naar buiten gekomen dat benzine volgend jaar per liter gemiddeld een cent duurder wordt doordat er biobrandstoffen bij de benzine wordt bijgemengd. Ook gaat de bpm omhoog, maar die wordt niet verdubbeld, zoals eerder werd gedacht. De aanschafbelasting van nieuwe auto's zou met zo'n €200 toenemen.
Maar er is meer. Het kabinet heeft volgens RTL Nieuws voor de komende jaren 90 miljoen euro klaarliggen om het laadnetwerk voor elektrische auto's in Nederland uit te breiden. Daarnaast veegt het kabinet het plan om leasemaatschappijen per 2025 te verplichten alleen nog volledig elektrische auto's aan te bieden van tafel, zo schrijft RTL Nieuws. In plaats daarvan worden bedrijven verplicht zelf CO2 te besparen op mobiliteit. Hoe? Daar kunnen ze zelf invulling aan geven.