Overheden maken nieuwe afspraken voor dekkend laadnetwerk

'Net zo makkelijk als laden van telefoon'

Laadpaal laadpaalklever benzine (Lucas Verbeke)

Het opladen van een elektrische auto moet net zo gemakkelijk worden als het opladen van een mobiele telefoon. Om dat in Nederland voor elkaar te krijgen, hebben overheden nieuwe afspraken gemaakt. Zo moet er beter in kaart worden gebracht waar er nog gaten in de dekking zitten.

De provincies, het rijk en de gemeenten hebben nieuwe afspraken gemaakt over het realiseren van een landelijk dekkend laadnetwerk voor al het elektrisch vervoer. Eerder werden de overheden het al eens over het inrichten van een laadnetwerk voor personenauto's en bestelbussen. Op een conferentie over duurzame mobiliteit in Utrecht zijn maandag ook afspraken gemaakt over het creëren van een dekkend laadnetwerk voor bedrijven.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2050 al het vervoer volledig schoon moet zijn. Daarvoor is een landelijk dekkend laadnetwerk nodig. Om dat doel te kunnen realiseren, werken de overheden, netbeheerders en kennisinstellingen samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). "Uitgangspunt voor de NAL-samenwerking is dat het laden van een elektrisch voertuig net zo gemakkelijk moet zijn als het laden van een mobiele telefoon: eenvoudig, slim en overal", schrijven de samenwerkende partijen.

Sinds 1 september dit jaar zijn er bijna 590.000 laadpunten in Nederland. Voor het uitbreiden van het laadnetwerk van het elektrische vervoer zijn zes samenwerkingsregio's gevormd. Daarin werken provincies met gemeenten en netbeheerders samen aan het plaatsen van voldoende laadpunten. Samen kijken de partijen onder meer waar de laadpunten moeten worden geplaatst en hoeveel elektriciteit er nodig is. Dat laatste lijkt momenteel nog wel het grootste vraagstuk te worden. Het is namelijk erg druk op het stroomnetwerk en er zijn zorgen over de rol van elektrische auto's daarin.

Tijdens de bijeenkomst in Utrecht zei demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) dat de komende jaren de uitrol van laadinfrastructuur voor logistiek haar specifieke aandacht heeft. "De komende jaren komen er meer en meer elektrische vrachtwagens bij; in 2030 rijdt 10 procent elektrisch. Daar moet voldoende laadinfrastructuur bij." Een dekkend laadnetwerk is erg belangrijk om de acceptatie van elektrisch rijden te vergroten. Uit onderzoek bleek eerder al eens dat een gebrek aan laadmogelijkheden mensen kan weerhouden van elektrisch rijden.

Lezersreacties (87)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.