Orde in de chaos: alle SUV’s van Renault in één cross-overzicht
Van Captur tot Rafale
Alle merken doen mee aan de SUV-rage, maar bij Renault leunen ze wel erg stevig op het hoogpotige orgel. Omdat we ons kunnen voorstellen dat je het overzicht met de introductie van de Symbioz en de Rafale helemaal kwijt bent, scheppen we wat orde in de chaos.
Jawel: Renault heeft zeven hoogpotige modellen in het aanbod. Of die allemaal in aanmerking komen voor de term ‘SUV’, kun je betwisten. Vooral de Scenic E-Tech vinden wij meer een cross-over, maar dit zijn in ieder geval allemaal auto’s die met SUV-eigenschappen klanten proberen te lokken. Zelfs met zoveel verschillende modellen is het niet zeker dat Renault recordhouder is op dit vlak. Mercedes doet immers ook lekker mee, en dan is het nog eens zo dat het exacte aantal SUV’s afhankelijk is van de vraag of je een carrosserievariant van een bestaand model als een separaat model beschouwt, omdat hij een andere naam heeft. We kijken naar jou, Espace, maar lopen wel op de zaken vooruit. Het is tijd voor een cross-overzicht van Renault, waarbij we de kluwen van hoogpotige modellen proberen om te vormen tot een keurig gesorteerd geheel. Van klein naar groot, van goedkoopst naar duurst.
Segment | Carrosserievorm | Model |
B | SUV | Captur |
B | Ruime SUV | Symbioz |
B | Coupé-SUV | Arkana |
C | SUV | Austral |
C | Ruime SUV | Espace |
C | Coupé-SUV | Rafale |
C | Elektrische 'SUV' | Scenic |
Renault Captur
De Captur is al jaren een vast en razendpopulair gegeven in het gamma van Renault. De B-segment SUV doet het tot de dag van vandaag uitstekend op de Nederlandse markt, en is onlangs gefacelift.
Renault Captur.
Renault Symbioz
De onlangs geïntroduceerde Renault Symbioz is in feite wat de Espace voor de Austral is en wat de Grand Modus ooit voor de Modus was. Een langere en ruimere versie dus, waarbij de extra lengte volledig áchter de achteras zit. Dat resulteert in flink meer bagageruimte en dat moet ook, want het idee is dat deze auto stationwagons als de Mégane Estate op termijn kan doen vergeten.
Renault Arkana
Een derde SUV op Captur-basis is de Renault Arkana. Dit model stamt in beginsel al uit 2018 en is dus nog getekend volgens de ‘oude’ Renault-stijl. Het is een SUV met een sterk aflopende daklijn en een grote liftback-achterklep en daarmee in feite de enige rasechte ‘Coupé-SUV’ van dit segment.
Renault Arkana.
Renault Austral
Renaults C-segment SUV heet Austral. Sinds 2022 is dit het Renault-equivalent van de Nissan Qashqai, die dit segment min of meer heeft uitgevonden. De Renault ‘Australe’ bestaat overigens niet, maar dit staat wel op de klep als je een hybride Austral bestelt. Renault heeft de gewoonte om de laatste ‘e’ van de typeaanduiding in bronskleur uit te voeren bij geëlektrificeerde aandrijflijnen. Bij de ‘Espace’ en ‘Megane’ levert dat geen problemen op, maar bij het niet op een e eindigende ‘Austral’ plakt Renault die ‘e’ er doodleuk achteraan. Vreemd.
Renault Espace
De Renault Espace was ooit de stamvader aller Europese MPV’s, maar is nu niets meer of minder dan een langere Austral met tegen bijbetaling derde zitrij. Anders dan bij de Austral is er maar één aandrijflijn, de E-Tech Hybrid met 200 pk.
Renault Rafale
Renault Rafale.
De Rafale is de enige grote SUV die al in de nieuwe designstijl van Renault is getekend, dus wijkt hij met zijn uiterlijk sterk af van de Austral en de Espace. Vergis je echter niet: technisch zijn de drie grotendeels identiek. Een facelift van de Austral en de Espace met een Rafale-achtige neus sluiten we niet uit. Zouden we bijna vergeten om te duiden wat de Austral is: een SUV-coupé met een aflopende daklijn. Net als de Arkana dus, maar dan groter. Als bonus komt er een 300 pk sterke hybride-aandrijflijn met vierwielaandrijving beschikbaar, maar voorwielaandrijving en 200 pk kan ook.
Renault Scenic
Tot slot is er een volledig elektrisch model, de nieuwe Scenic. Die is altijd volledig elektrisch en laat zich vergelijken met onder meer de Kia EV6, Tesla Model Y en Volkswagen ID4, al is hij wat korter dan veel van zijn concurrenten. Hij is bovendien relatief laag en daarmee misschien wel de minst SUV-achtige in het aanbod van Renault. De kleinere Megane E-Tech heeft eveneens wat lichte SUV-elementen, in de vorm van zwarte wielkastranden en grote wielen. In het geval van de Megane overheerst vooral het beeld van een compacte hatchback, dus die houden we buiten ons cross-overzicht.