Opel Vivaro-e Hydrogen onthuld
Met brandstofcel aan boord
Opel breidt het leveringsgamma van de Vivaro uit met een wel heel bijzondere uitvoering. De bedrijfswagen was er al met elektromotor, maar is er straks ook als Vivaro-e Hydrogen. Inderdaad, met een brandstofcel aan boord.
Auto's met een brandstofcel aan boord zijn vooralsnog zeldzaam. Toyota heeft de Mirai en bij Hyundai kun je aankloppen voor de Nexo, maar daarmee hebben we het complete Nederlandse gamma wel gehad. Tot nu. Opel breidt namelijk uit met de Vivaro-e Hydrogen, een versie met een brandstofcel.
De bestelauto is zoals gezegd gebaseerd op de elektrische Vivaro-e, maar heeft een compleet andere aandrijflijn. In de bodem zitten namelijk geen batterijcellen, maar waterstoftanks. Die zijn gekoppeld aan een brandstofcel die een bescheiden 62 pk genereert. De brandstofcel bevindt zich gewoon onder de motorkap. Overigens heeft de Vivaro-e Hydrogen wél een accupakketje aan boord, een 10,5 kWh eenheid die onder de voorstoelen van de bus zit. De Opel is in slechts 3 minuten vol te pompen met waterstof. De elektrische actieradius bedraagt, puur op waterstof, een bepaald niet verkeerde 400 kilometer (WLTP). Het accupakket van 10,5 kWh - dat je gewoon bij een laadpunt kunt opladen - levert nog eens 50 kilometer extra op.
Het laadvolume is gelijk aan dat van de andere Vivaro's en bedraagt dus 5,3 of 6,1 kubieke meter. Inderdaad, ook de Vivaro-e Hydrogen is namelijk in twee lengtematen te krijgen. Er zijn 4,95 en 5,3 meter lange versies beschikbaar. De Opel wordt straks in het Duitse Rüsselsheim gebouwd en komt naar verwachting in de herfst op de markt. Ook de Stellantis-broertjes van de Vivaro, de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en waarschijnlijk ook de Toyota Proace, krijgen op termijn eveneens een waterstofversie.
Concurrent Renault komt overigens op zijn beurt in de loop van dit jaar met brandstofcelversies van de Master en de Kangoo op de proppen.