Opa's erfenis: Bugatti 57S Atalante

Bugatti 57S Atalante
Bugatti 57S AtalanteBugatti 57S AtalanteBugatti 57S AtalanteBugatti 57S AtalanteBugatti 57S AtalanteBugatti met earl Howe | Foto: Bugatti TrustBugatti 57S Atalante | Foto: Bugatti TrustBugatti 57S Atalante | Foto: Bugatti Trust
Op 7 februari komt de erfenis van dokter Harold Carr onder de hamer. Het is een Bugatti 57S Atalante; één van de zeventien exemplaren die ooit zijn geproduceerd. Veilighuis Bonhams heeft er een bedrag tussen de 2,75 en vier miljoen euro voor in het hoofd.
Op 2 november 1936 plaatste de Engelse graaf Howe de bestelling voor een Bugatti Type 57S Atalante Coupé. Op 15 juni 1937 werd eindelijk zijn nieuwe aanwinst op kenteken gezet. De auto heeft chassisnummer 57502 en het motornummer is 26S. De auto is geleverd in Howe's racekleuren: blauw en zwart. Verder waren varkenslederen bekleding, twee extra lampen en een voorbumper uit twee delen de belangrijkste herkenninspunten.
In 1947 ging de auto door naar zijn tweede eigenaar. John P. Tingay kocht het tweedehandsje in voor 2.000 euro. De nieuwe eigenaar liet de 57S voorzien van een supercharger en een verbeterd spruitstuk, waarmee de auto werd geupdate tot 57SC-specificaties. Voordat Tingay de bolide kocht, werden de privé-kleuren van Howe vervangen door een bruin/zwarte kleurstelling. In 1950 is de auto verkocht aan Harry Ferguson, eigenaar van een staalfabriek, die hem in 1951 verkocht aan edelman Matthew White Ridley. Met hem reed de auto vaak rond in Newcastle-upon-Tyne.
Daar moet dr. Harold Carr voor het eerst de Bugatti hebben gezien omdat hij er vaak voor zaken kwam. In april 1955 kocht hij de auto voor 895 pond. Vervolgens reed de dokter maar weinig met zijn trotse bezit. Het is dus heel aannemelijk dat de mijlenstand van 26.284 klopt; ook al omdat de auto gedurende de oorlog in opslag heeft gestaan.
Dr Carr is in de weer geweest met een nieuwe ontsteking en schokbrekers om de prestaties van de auto te verbeteren. Uiteindelijk heeft de 57502 vijftig jaar half ontmanteld in zijn garage gestaan. De auto bleef tot de dood van de dokter, in de lente van 2007, uit het zicht. In de afgelopen tijd is de auto herbouwd, schoongemaakt en geconserveerd. De motor heeft al vijf decennia niet gelopen.
Op 7 februari wordt de auto geveild tijdens Rétromobile in Parijs. De opbrengst wordt geschat tussen de 2,75 en vier miljoen euro. Aan de nieuwe eigenaar de keuze of hij hem in deze ongerestaureerde toestand laat of hem weer tot in nieuwstaat restaureert. Voor de koper zit er in elk geval een bezoek aan het concours d'elegance in Pebble Beach in. De organisatie van dat evenement betaalt de volledige kosten aan een deelname. De Atalante komt uit in de Pre-war Preservation klasse.

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.