Ook Xpeng wil auto’s bouwen in Europa
Het lijkt te werken
Als het doel van de EU was om werkgelegenheid naar Europa te halen, lijkt het importtarief op Chinese EV’s te werken. Xpeng voegt zich bij de groeiende groep Chinese autobouwers die in Europa willen gaan produceren.
Xpeng-CEO He Xiaopeng – die achternaam is geen toeval – stelt in een interview met Bloomberg dat zijn merk in het beginstadium is van een zoektocht naar een Europese productieplaats. De fabriek moet in een EU-land komen en heeft uiteraard tot doel om de hoge importheffingen op in China geproduceerde EV’s te omzeilen. Onder meer BYD en Volvo-moederbedrijf Geely hebben ook zulke plannen. Xpeng zou ook van plan zijn om een Europees datacenter te openen, omdat dat nuttig kan zijn voor bestaande en toekomstige rijhulpsystemen.
De Europese importheffing op elektrische auto’s uit China bedraagt maximaal 36,3 procent, bovenop de al bestaande 10 procent. Xpeng valt vooralsnog in een lager tarief, maar een ‘straf’ van 21,3 procent is alsnog significant. In vergelijking met de VS en sinds vandaag ook Canada is de EU nog mild: in de Noord-Amerikaanse landen geldt een importheffing van 100 procent, waarmee in China gebouwde auto’s in principe kansloos zijn in die regio.
Xpeng biedt in Nederland de P7, de G9 en sinds kort ook de G6 aan. De verkoopcijfers zijn zelfs zonder die G6 al best aardig voor een beginnend merk: tot en met juli verkocht Xpeng in 2024 in Nederland 529 auto’s.
PRIVATE LEASE Xpeng
