AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ook uitstoot bestelauto's verder aan banden
48
De EU heeft een compromis bereikt over het terugdringen van de CO2-uitstoot van bestelauto's. Door een stevige lobby is het aanvankelijke voorstel weer iets naar boven bijgesteld.
De ontwikkelingen bij het terugdringen van CO2-uitstoot door bestelauto's gaat zo snel, dat de aanvankelijke regeling waarbij het gemiddelde in 2017 op 175 gr/km moest liggen, al vlug weer door de EU werd aangepast. Renault boekte bijvoorbeeld vijftien procent winst bij de nieuwe Master en de nieuwe Sprinter van Mercedes-Benz stoot al dertien procent minder uit dan het vorige model.
In een nieuw voorstel zouden bestelauto's in 2020 gemiddeld op 135 gr/km moeten zitten. Gisteren is echter besloten dat die uitstoot 147 gram per kilometer wordt. De afzwakking van het voorstel is vooral te danken aan de lobby vanuit Berlijn, die er op is gericht het gemakkelijker te maken voor Volkswagen en Mercedes. Ook andere autoproducerende landen, zoals Frankrijk en Italië hebben er voor gezorgd dat de regels minder streng zijn dan eerst werd voorgesteld.
"De auto-industrie, die heeft geprofiteerd van miljoenen euro's van belastingbetalers en leningen met lage rente, heeft het weer voor elkaar gekregen de politiek voor de gek te houden en komt er nu gemakkelijk van af," vertelt milieulobbyist Kerstin Meyer tegen persbureau Reuters. Over het algemeen is de EU echter blij met de maatregelen. "Het is haalbaar, maar wordt een technologische uitdaging."