Ook Mazda MX-5 wordt geëlektrificeerd
Gewijzigde receptuur
Ook de Mazda MX-5 ontkomt niet aan elektrificatie. De al decennialang succesvolle roadster wordt voor 2030 van elektrokracht voorzien, al betekent dat niet dat de tweezitter helemaal elektrisch wordt.
Eerder deze maand werd bekend dat Mazda vaart zet achter zijn elektrificatieplannen. In 2030 moet de helft van de modellen in Mazda's line-up een EV zijn, de rest van het aanbod is dan in ieder geval geëlektrificeerd. Hoe de MX-5 in die plannen past, was tot op heden niet helemaal helder, al staat vast dat de succesvolle roadster ook na 2030 gewoon blijft bestaan.
Mazda volgt voor de MX-5 sinds het merk de auto voor het eerst opdiende een nagenoeg ongewijzigde receptuur. De MX-5 is namelijk een kleine, tweezits roadster met een relatief laag gewicht en een bescheiden benzinemotor onder de kap. Ook de MX-5 ontkomt voor 2030 niet aan elektrificatie, maar het goede nieuws is dat de speelse Japanner blijft bestaan. Tegen Motor1.com zegt Mazda namelijk dat het de MX-5 op termijn zal elektrificeren en dat het zijn best doet er een "[...] lichtgewicht en betaalbare open tweezitter" van te maken.
Of dat betekent dat de opvolger van de huidige in 2014 gepresenteerde vierde (ND) generatie MX-5 helemaal elektrisch wordt? Zeer waarschijnlijk niet, al valt dat niet uit te sluiten. Aannemelijker is dat Mazda de volgende generatie MX-5 uitrust met hybridetechniek, mogelijk zelfs alleen met mild-hybridetechniek. Mazda levert nu al een uitgebreide reeks mild-hybride motoren in auto's als de 3 en CX-30. Een mild-hybridesysteem voegt minder gewicht toe dan een regulier hybride of plug-in hybride systeem. Of de Mazda MX-5 ver na 2030 helemaal elektrisch wordt? Dat is natuurlijk goed mogelijk, maar waarschijnlijk spreken we dan al over de zesde generatie Mazda MX-5.