
Ook BMW-baas roept op tot soepeler CO2-normen in EU
Uiteindelijk bepaalt de klant
Na Volkswagen-CEO Blume roept ook BMW-baas Oliver Zipse de EU op om nog eens goed naar de per volgend jaar aangescherpte CO2-normen te kijken.
Volgend jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van elke gekentekende auto per autofabrikant 93,6 gram per kilometer zijn. Dat is na de 95 gram van de afgelopen jaren niet het ergste, maar nieuw is dat de uitstoot vanaf 2025 volgens de strengere WLTP-meetmethode wordt bepaald. Tot nu toe is dat de vergevingsgezinde NEDC-methodiek, dus in de praktijk staan autofabrikanten naar verluidt voor de taak om de gemiddelde CO2-uitstoot met nog eens 25 gram te verlagen.
Om dat te halen moeten de autofabrikanten veel EV’s verkopen, want die halen het gemiddelde met hun 0 gram per kilometer flink naar beneden. Daar wringt hem juist de schoen, zegt Zipse in een verklaring. Wat klanten kopen, hebben autofabrikanten immers niet geheel in de hand. De laatste maanden blijkt vaker dat de EV-adaptatie over zijn piek heen is en de groei enigszins stagneert. BMW heeft enerzijds genoeg reden om tevreden te zijn, want in 2023 presteerde het merk op het gebied van CO2-reductie 20 procent beter dan wat de EU eiste. Toch maakt Zipse zich zorgen: "Klimaatbescherming kan niet succesvol zijn als het de wensen van klanten niet in ogenschouw neemt. Daarom menen we dat een ingrijpende herziening van de CO2-wetgeving in de EU noodzakelijk is. "
Autofabrikanten die de CO2-uitstoot overschrijden, krijgen te maken met flinke boetes. Dat komt nooit goed uit, maar in deze tijden van hoge ontwikkelingskosten en groeiende (Chinese) concurrentie al helemaal niet.
Zipse staat niet alleen met zijn oproep, want Volkswagen-CEO Oliver Blume deed eerder deze week iets soortgelijks. Beide Olivers vinden ook Renault-topman Luca de Meo aan hun zijde. De Meo stelt dat de Europese auto-industrie onder meer door onrealistisch strenge eisen voor enorme uitdagingen staat en roept de Europese Unie op om de samenwerking te zoeken met de bedrijven die voor zoveel innovaties en werkgelegenheid zorgen.
PRIVATE LEASE BMW
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Deze elektrische BMW i7 heeft de heilige graal van accutechniek
BMW komt met heuse Shooting Brake op Villa d’Este
De BMW Z3 had een stroeve start, maar een mooie eindsprint
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
BMW Skytop in productievorm: zoek de 12 verschillen
Lezersreacties (129)
Reageren



.
Niet iedereen kan daar nu zélf al iets in veranderen, maar als je kunt, is een duurzamer (auto)keuze altijd goed om serieus naar te kijken. Want flauwe grappen worden er al genoeg gemaakt. Toch?!



Als je duurzame mobiliteit wil pak dan de fiets.@Martijn en @Voertuigetc, uitstekend! 'Auto' staat niet voor nies tussen haakjes. Scherp opgemerkt 😘
.
Heerlijk ook deze eensgezindheid! Dat is hier wel eens anders tenslotte 💖












Autofabrikanten hebben dat voor het grootste gedeelte natuurlijk wel in de hand: als je een kwalitatief goede EV tegen een aantrekkelijke prijs in de markt zet, verkoopt het als een tierelier. En daar wringt de schoen bij veel Europese fabrikanten. Alleen dure modellen in de markt zetten die ook nog eens qua specificaties teleurstellend zijn t.o.v. dat ene merk uit Amerika.

Zeker Volkswagen, als bouwer van de kleinere modellen (ooit ), had veel eerder in actie kunnen en moeten komen. Nu zijn ze EN te laat, EN bouwen ze auto's die niet mee kunnen komen qua specs en design. Dan doet Stellantis het beter.
Opvallend dat de beste EV's nog steeds gebouwd worden door een bedrijf zonder roots in de auto industrie.

Met 92g/km lijkt het erop dat die exact geengineerd is om onder dat getal te vallen.
Technisch is het natuurlijk prima mogelijk om een nog efficientere auto te creeren, maar dan kom je al gauw uit bij een elektrische aandrijflijn waar de brandstofmotor als generator werkt.

Opvallend dat de beste EV's nog steeds gebouwd worden door een bedrijf zonder roots in de auto industrie.
Niet geheel onlogisch. Tesla kon van scratch beginnen.
Op BNR verwoordden ze dat mooi: Een autofabrikant die enkel ice maakt en ineens ev's moet gaan bouwen is hetzelfde als de MC Donald's morgen ineens een Michelin sterren menu gaat aanbieden.








Is nog niet nodig geweest, was bij andere merken wel anders.

Ik heb een Tesla Model 3, gewoon nieuw privé aangeschaft, nadat ik een proefrit had gemaakt die mij heel goed beviel. Ik beschouw het is de beste auto by far die ik gehad heb. Niks rammelende troep.



Ja de Tesla is snel en stil, maar als het gaat om bouwkwaliteit hebben ze daar nog een hele slag te maken. Iets dat Bloomberg enkele jaren terug al concludeerde.
Vriendin van me heeft een Model S gehad. Die ging naar de wasstraat en had toen een auto vol met water. Was heel normaal volgens Tesla.
Dus fijn dat iedereen hier blij is met zijn Model 3, maar ik krijg hele andere verhalen te horen van mijn buren en vriendenkring.






Ik heb ook in een Tesla gereden. Op zich niet veel mis met de auto, doet gewoon prima zijn ding. En leuke snufjes natuurlijk. Maar qua bouwkwaliteit komt het echt niet in de buurt van een BMW






En hou toch eens op met dat planeet gelul. Denk je nou werkelijk dat de planeet er beter van wordt al alles elektrisch is? Er zijn niet genoeg metalen in onze aardkorst aanwezig om iedere ICE te vervangen voor een BEV. Dus daar maak je de planeet niet beter mee.
En de planeet draait gewoon door. De moderne mens bestaat pas 2 miljoen jaar. De planeet draait al zo'n 4500 miljoen jaar.







Dan komen ze nu met "de klant bepaald". Nee jullie kunnen niet leveren en willen een reddingsboei toegeworpen krijgen.



Een auto hoeft overigens ook niet voor iedereen weggelegd te zijn. Is geen recht of zo.

Dus: diegenen zonder oprit spelen de grootste rol. Met laadkabels over de stoep los je dat helaas niet op (gesteld dat dat wél zou mogen). Je zou dan elke bewoner ook een vaste 'private' plek moeten aanwijzen, zodat hij altijd gegarandeerd vlak voor zijn huis kan parkeren. Dat kan nu namelijk zo goed als nooit, zeker niet in een stad. Lijkt mij nogal moeilijk haalbaar. Niet in het minst omdat er steeds meer parkeerplekken verdwijnen en er zelfs steeds meer autovrije straten komen (wat op zich niet per se slecht is).
Wat eventueel kan helpen is dat echt élke parkeerplaats van een laadpaal wordt voorzien, waar je ook gewoon mag blijven staan na het laden. Maar is dat hoegenaamd haalbaar?




En dan SUV rijden en alleen in de auto zitten.
Als ik met mijn afstanden electrisch kan rijden, dan kan minstens 80% dat ook. De gemiddelde Nederlander rijdt iets van 12.000 km per jaar, dat is ongeveer 250 km per week. Dat is max. 1x laden per week.
En kom nou niet aan met Truus en Henk en hun 2e handsje van 5.000 euro. BMW heeft het hier over nieuwverkoop.





Zonder gekheid, EV's stoten ook CO2 uit. In Duitsland meer dan in Frankrijk.

Verkeerd voorbeeld dus, je bedoeld die andere zeecontainers die rondrijden?

Daarnaast kan een AOW'er zich voorlopig geen EV permitteren. Al is het maar om het financiële risico.

Dus die Model X komt ipv een andere auto van dat formaat.








Leuk voor binnen de stad, maar juist daar bestaat een laadprobleem.





Dit is niet gisteren verzonnen, ze hebben jaren de tijd gehad.

.
Maar de EU is 'totalitair'...




.
🤡








Nu zeggen 2 Europese fabrikanten het, en krijgen deze opeens gelijk, want Europees.





Hij en niet louter hij, zien nogal wat beren op de weg wat de "kenners" alhier al jaaaren ontkennnen.

Meanwhile in the Netherlands: "BENZINEPRIJS OP HOOGSTE PUNT IN VIJF
MAANDEN TIJD"........ Ik begrijp die voorliefde voor ICE niet zo goed, denk ik
Meanwhile in the Netherlands Juul de Tesla marketeer ziet probleem wat er niet is. Zoals vice versa (soms) ook gebeurd door ICE rijder vs EV rijder. Verder in 't nieuws - bananen en beschuit 4 ct goedkoper hetzelfde geneuzel.
.
Geneuzel op AW - over 3 cijfers achter de komma, dag in. Dag uit. Dag in. Dag uit lompe accubak-tanks 2200/2800 kg range ruk 65k en getoeter over "vooruitgang".
Al 100 mensen whatever - zien schrijven ho zeg opzouten met die lompe hokken.


Wat klanten kopen, hebben autofabrikanten immers niet geheel in de hand.
En daar zit het 'm dus, dat hebben ze dus WEL in de hand.
Waarom komen de grote Duitsers (MB, Audi en BMW) nog steeds niet met een fatsoenlijke EV als aanvullen op de meest succesvolle modellen? Dus de 3-serie, C-klasse en A4... Als directe concurrent voor de Model-3 welke intussen al weer 7 jaar onder ons is!
.
Bouw nou eens zo'n lage efficiënte auto met een redelijke accu (80...90kWh) en dan dus ook een werkelijke range van dik 500km en ruim 200kW snelladen. Zo moeilijk is dat toch niet, de techniek is er gewoon.
.
Nee, in plaats van actie blijven we maar zeuren en ICE's de fabriek uit pompen. Alles voor de korte termijn winst. En nu dreigen ze ineens in de problemen te komen. Eigen schuld!

.
Nog een of twee iteraties en BMW had de markt helemaal kunnen overnemen met competente BEVs, want de i3 en in mindere mate de i8 waren hun tijd echt jaren vooruit. Het waren puur de conservatieve krachten die het hele 'i team' hebben doen vluchten naar China, waar ze met open armen ontvangen zijn.
.
En nu is het weer janken zoals de fossiele, gif en agro-industrieën ook allemaal exact hetzelfde verhaal uitslaan.

.
Maar zo gaat dat al jaren in de auto industrie, mede door de enorm machtige fossiele lobby. Alle slimme en milieuvriendelijke uitvindingen sterven een stille dood.
De Lupo 3L , Audi A3, BMW i3 en weten ook hoe het met de EV1 van GM af is gelopen.
.
En nu EV's weer echt een succes wordt en de verkopen enorm aan het stijgen zijn wordt er weer door een aantal partijen flink op de rem getrapt en wordt er veel (nep) nieuws verspreid over dat het allemaal nooit iets gaat worden en dat alles uitgesteld moet worden.
Hopelijk is de politiek deze keer standvastiger!





Bij een X7 (220g) zijn het er wel een aantal: twee!


Ik rijd de laatste maanden veel in Duitsland. En juist die grote bakken als de X7 rijden stevig door als ze de kans krijgen. Ga me niet vertellen dat ze dan nog steeds zo 'weinig' CO2 uit stoten.
We kunnen ook zeggen je mag auto's bouwen met grote CO2 uitstoot, maar dan begrens je ze, en nee niet op 250 km/u. Kijk dan eens wat dat met de verkoop doet






Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.