AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ook BMW-baas roept op tot soepeler CO2-normen in EU

Uiteindelijk bepaalt de klant

Oliver Zipse BMW

Na Volkswagen-CEO Blume roept ook BMW-baas Oliver Zipse de EU op om nog eens goed naar de per volgend jaar aangescherpte CO2-normen te kijken.

Volgend jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van elke gekentekende auto per autofabrikant 93,6 gram per kilometer zijn. Dat is na de 95 gram van de afgelopen jaren niet het ergste, maar nieuw is dat de uitstoot vanaf 2025 volgens de strengere WLTP-meetmethode wordt bepaald. Tot nu toe is dat de vergevingsgezinde NEDC-methodiek, dus in de praktijk staan autofabrikanten naar verluidt voor de taak om de gemiddelde CO2-uitstoot met nog eens 25 gram te verlagen.

Om dat te halen moeten de autofabrikanten veel EV’s verkopen, want die halen het gemiddelde met hun 0 gram per kilometer flink naar beneden. Daar wringt hem juist de schoen, zegt Zipse in een verklaring. Wat klanten kopen, hebben autofabrikanten immers niet geheel in de hand. De laatste maanden blijkt vaker dat de EV-adaptatie over zijn piek heen is en de groei enigszins stagneert. BMW heeft enerzijds genoeg reden om tevreden te zijn, want in 2023 presteerde het merk op het gebied van CO2-reductie 20 procent beter dan wat de EU eiste. Toch maakt Zipse zich zorgen: "Klimaatbescherming kan niet succesvol zijn als het de wensen van klanten niet in ogenschouw neemt. Daarom menen we dat een ingrijpende herziening van de CO2-wetgeving in de EU noodzakelijk is. "

Autofabrikanten die de CO2-uitstoot overschrijden, krijgen te maken met flinke boetes. Dat komt nooit goed uit, maar in deze tijden van hoge ontwikkelingskosten en groeiende (Chinese) concurrentie al helemaal niet.

Zipse staat niet alleen met zijn oproep, want Volkswagen-CEO Oliver Blume deed eerder deze week iets soortgelijks. Beide Olivers vinden ook Renault-topman Luca de Meo aan hun zijde. De Meo stelt dat de Europese auto-industrie onder meer door onrealistisch strenge eisen voor enorme uitdagingen staat en roept de Europese Unie op om de samenwerking te zoeken met de bedrijven die voor zoveel innovaties en werkgelegenheid zorgen.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (129)

Reageren
Sub-reacties inklappen
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 14
“ De laatste maanden blijkt vaker dat de EV-adaptatie over zijn piek heen is en de groei nu wat stagneert “. Goed dat AW dit als vakblad ( ondanks subsidie, lagere bijtelling en geen MRB voor de BEV ) constateert. De branche voelt de beklemmende regels als een strop om de nek. Het wordt tijd dat de gedwongen BEV-winkelnering in de EU van tafel gaat.
Tombaaa
Tombaaa
  • 14
Heel goed van Autoweek. De groei van BEV stagneert. Of groeit voor sommige merken minder sterk dan zij zélf eerder verwachtten. In tegenstelling tot de verkoop van klassieke ICE. Die groeit niet, stagneert niet, maar neemt af. Die cijers zijn algemeen bekend. Vooral bij deze fabrikanten... voila.
Gewijzigd door auteur
Tombaaa
Tombaaa
  • 13
Dat is vragen naar bekende weg, lieve Wouter. Natuurlijk is dat oneerlijk! Met die 88% wentelen we veel te veel negatieve effecten af op de generaties na ons.
.
Niet iedereen kan daar nu zélf al iets in veranderen, maar als je kunt, is een duurzamer (auto)keuze altijd goed om serieus naar te kijken. Want flauwe grappen worden er al genoeg gemaakt. Toch?!
Gewijzigd door auteur
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 7
BEV's zijn niet duurzaam. Als je duurzame mobiliteit wil pak dan de fiets. Als je luxe vervoer wilt ten koste van het klimaat koop je een auto.
Tombaaa
Tombaaa
  • 5
Als je duurzame mobiliteit wil pak dan de fiets.
@Martijn en @Voertuigetc, uitstekend! 'Auto' staat niet voor nies tussen haakjes. Scherp opgemerkt 😘
.
Heerlijk ook deze eensgezindheid! Dat is hier wel eens anders tenslotte 💖
Gewijzigd door auteur
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 12
De klant is koning en de klant wil geen BEV. Het systematisch negeren van de wensen van de burger kan alleen in een totalitaire staat als China.
L Baeke
L Baeke
  • 3
Je moet het eerder bekijken als nieuw inzicht waardoor de EU op een dag zou beslissen dat vanaf een bepaald moment geen asbest meer mag gebruikt worden, of dat CFK's als koelmiddel verboden worden, of dat DDT verboden wordt, of een verbod op fosfaten in wasmiddelen, .... Oei, wacht, dat is al gebeurd. Dus ja: ook ICE staan in de wachtrij om uitgefaseerd te worden want te schadelijk voor mens en planeet met een maatschappelijk wenselijker alternatief steeds meer beschikbaar. Net zoals bij asbest, CFK, DDT, fosfaten, ..... zal de klant zich wel aanpassen. Sommigen met een beetje tegenzin, sommigen met heel veel tegenzin, maar op lange termijn wordt wel terug een evenwicht gevonden en zullen de meesten zich afvragen waarom zo lang gewacht werd met het ontwikkelen van een ICE vervanger.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 3
Verkeerde vergelijking. CO2 is niet giftig, maar noodzakelijk voor planten en bomen. Alle mensen en dieren stoten CO2 uit. De Vega vergelijking is veel beter. Alsof de EU zou besluiten dat het eten van vlees verboden wordt.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 0
Allemaal minder veel eten zou inderdaad beter voor het milieu zijn. Maar om een algeheel vleesverbod in te stellen zou wel erg ver gaan. In feite is heel veel wat we voor ons plezier doen overbodig en slecht voor het milieu. Dan kunnen we bijvoorbeeld pretparken, bioscopen en vakantiereizen ook wel gaan verbieden. Social Media zijn ook grote energie verbruikers, dus moeten die dan ook verboden worden? Het leven moet ook een beetje leuk blijven en daar mag dus ook af en toe een stukje vlees bij horen.
The Transporter
The Transporter
  • 3
Precies wat er onder Timmermans en die milieu activist Diederik Samson opgezet werd. Dicht tegen het totalitaire staat aan, net als China, Rusland en vele andere. Blij dat we weer rechts opschuiven en we elkaar in onze waarde laten. Met auto's net zo, wil je EV - prima, wil je een diesel, prima, wil je een benzine prima. Hou het Europees en stap niet in een Chinees of Tesla.
L Baeke
L Baeke
  • 2
Goed gezegd, Volvo, het wordt hoog tijd dat de planeet eens gaat beseffen dat wij wel zullen bepalen aan welk tempo de klimaatontsporing mag gaan. Wat denk de planeet, wel, dat het onze baas is ?
Gewijzigd door auteur
Reinaart
Reinaart
  • 17
De heer Zipse zegt: "Wat klanten kopen, hebben autofabrikanten immers niet geheel in de hand."
Autofabrikanten hebben dat voor het grootste gedeelte natuurlijk wel in de hand: als je een kwalitatief goede EV tegen een aantrekkelijke prijs in de markt zet, verkoopt het als een tierelier. En daar wringt de schoen bij veel Europese fabrikanten. Alleen dure modellen in de markt zetten die ook nog eens qua specificaties teleurstellend zijn t.o.v. dat ene merk uit Amerika.
Nautje
Nautje
  • 15
Helemaal mee eens, ze weten al jaren dat het eraan komt, maar verzuimden het serieus te nemen.
Zeker Volkswagen, als bouwer van de kleinere modellen (ooit ), had veel eerder in actie kunnen en moeten komen. Nu zijn ze EN te laat, EN bouwen ze auto's die niet mee kunnen komen qua specs en design. Dan doet Stellantis het beter.
Opvallend dat de beste EV's nog steeds gebouwd worden door een bedrijf zonder roots in de auto industrie.
Mech 8777859
Mech 8777859
  • 2
Het is simpelweg janken voor de centen. Ze draaien veel meer marges op de "dikke wagens". Maar ik moet toegeven dat de eisen best wel streng zijn. De enige beetje normale brandstofauto zonder plug-in systeem die er aan voldoet is een yaris.
Met 92g/km lijkt het erop dat die exact geengineerd is om onder dat getal te vallen.
Technisch is het natuurlijk prima mogelijk om een nog efficientere auto te creeren, maar dan kom je al gauw uit bij een elektrische aandrijflijn waar de brandstofmotor als generator werkt.
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 2
Opvallend dat de beste EV's nog steeds gebouwd worden door een bedrijf zonder roots in de auto industrie.

Niet geheel onlogisch. Tesla kon van scratch beginnen.
Op BNR verwoordden ze dat mooi: Een autofabrikant die enkel ice maakt en ineens ev's moet gaan bouwen is hetzelfde als de MC Donald's morgen ineens een Michelin sterren menu gaat aanbieden.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 2
Dat Tesla zonder enige kookervaring een Michelin sterren menu kon aanbieden is dan wel weer logisch???
L Baeke
L Baeke
  • 1
BMW heeft na de introductie van de i3 verzuimd om verder te gaan en heeft haar investeringen in EV meerdere jaren in de koelkast gestopt. Die jaren vertraging vertaalt zich nu in achterlopen op Tesla en de Chinese EV aanbieders. Dan is nu janken dat de normen wat minder streng mogen worden op zijn minst misplaatst te noemen want er niet kunnen aan voldoen is grotendeels het gevolg van foute keuzes in het verleden.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 0
Tesla heeft in bepaalde opzichten zoals energie management een voorsprong. De "voorsprong" die ze hebben om haar producten goedkoper aan te bieden wordt bereikt door te besparen op andere zaken zoals een slechte service in geval van problemen en hoge reparatie kosten en lange wachttijden in geval van schade. De Chinezen hebben geen enkele voorsprong, enkel oneerlijke concurrentie waar snel iets aan gedaan moet worden. Zoals uit het artikel blijkt kan BMW heel goed aan de normen voldoen maar de klant koopt gewoon liever een ICE.
Gewijzigd door auteur
S Vos
S Vos
  • 0
De Europese autoindustrie lijk bewust kapot gemaakt te worden door de opgelegde regelgeving, zodat we uiteindelijk alleen nog maar kunnen kiezen tussen een Tesla of een Tesla. Als je die dan nog kan betalen en/of als je die nog mag rijden. Het wordt de DDR in optima forma.
RobertvL
RobertvL
  • 8
Heb je wel eens gereden met een Tesla? Echt wat een goedkope rammelende troep! De bouwkwaliteit van een Peugeot e2008 is 10x beter dan die van een Tesla Model X. Maar die Model X is wel even 3 tot 4x zo duur als die e2008.
Franky Boy
Franky Boy
  • 12
Al 180.000 km gereden met een Tesla. Welke rammel? Daar zou ik gek van worden, en meteen een service afspraak inplannen.
Is nog niet nodig geweest, was bij andere merken wel anders.
Reinaart
Reinaart
  • 12
Quote "Heb je wel eens gereden met een Tesla?"
Ik heb een Tesla Model 3, gewoon nieuw privé aangeschaft, nadat ik een proefrit had gemaakt die mij heel goed beviel. Ik beschouw het is de beste auto by far die ik gehad heb. Niks rammelende troep.
Gewijzigd door auteur
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 4
@Robert VL: ik heb inderdaad al ruim 230.000 elektrische km's gereden in een Tesla. Ik begrijp uit jouw vreemde suggestie, dat jij dus nog nooit in een Tesla hebt gereden of hoorde je het kleingeld rammelen in je broekzak? Tip: je kunt ook een app installeren om via je telefoon te betalen
RobertvL
RobertvL
  • 3
Bijzonder. Hier in de buurt staan 5 model 3's en het zijn allemaal zogeheten lease moetjes. Interieur steekt extreem goedkoop in elkaar, als je de deur dicht gooit, heb je het idee een KIA uit 1990 te hebben.
Ja de Tesla is snel en stil, maar als het gaat om bouwkwaliteit hebben ze daar nog een hele slag te maken. Iets dat Bloomberg enkele jaren terug al concludeerde.
Vriendin van me heeft een Model S gehad. Die ging naar de wasstraat en had toen een auto vol met water. Was heel normaal volgens Tesla.
Dus fijn dat iedereen hier blij is met zijn Model 3, maar ik krijg hele andere verhalen te horen van mijn buren en vriendenkring.
carfreak75
carfreak75
  • 1
bijzonder, we hebben heel wat tesla's rijden bij ons in het bedrijf, ook model S, model X, en 3, geen problemen, rammels of rare zaken in tegenstelling tot sommige andere merken. Nee het is geen BMW of Mercedes, maar daar is de prijs ook naar. Maar rammel bak en slechte kwaliteit? dat is er sinds model 2019 al niet meer.
L Baeke
L Baeke
  • 1
Met ons gezin rijden we al 5 jaar rond met een Tesla na eerder tientallen jaren BMW gereden te hebben. Heel tevreden van. Wel tof dat je het vraagt en interesse toont naar mensen met echte Tesla rijervaring . Ik kan je een Tesla echt aanraden. Al denk ik dat je met een BMW i4 of iX3 ook best wel een goede auto hebt.
emz
emz
  • 2
"Ook best wel een goede auto"...
Ik heb ook in een Tesla gereden. Op zich niet veel mis met de auto, doet gewoon prima zijn ding. En leuke snufjes natuurlijk. Maar qua bouwkwaliteit komt het echt niet in de buurt van een BMW
L Baeke
L Baeke
  • 0
Of de bouwkwaliteit niet in de buurt komt van BMW durf ik te betwijfelen. Wel gaat BMW typisch wat meer luxueuze materialen gebruiken. Qua rijbeleving moet de Tesla naar mijn gevoel niet onderdoen voor BMW, misschien wel integendeel. Nu, mijn ervaring met de i4 beperkt zich tot een half uurtje met de M50 versie. Vond ik toen een zeer nette auto maar onvoldoende overtuigend om er Tesla voor aan de kant te zetten. De binnenruimte achteraan vonden we te krap (en het radiatorroosster de i4 deed ook al geen deugd om ons naar BMW te trekken). Maar natuurlijk een puur persoonlijke mening. Vond ik ergens wel jammer want na 30 jaar BMW rijden blijf ik BMW wel een warm hart toedragen.
BlendedMix
BlendedMix
  • 4
Welnee, niemand wil een auto op batterijen. Slechts middlemanagers op zoek naar nieuwe gadgets vinden het interessant. En consultants met 1 account: de overheid. Hertz’ CEO heeft ontslag ingediend omdat werkelijk niemand z’n 100.000 Tesla’s wilde huren. Dat is érg veelzeggend
L Baeke
L Baeke
  • 0
Klopt. Als fabrikanten hun ICE 10% duurder zouden in de markt zetten en hun EV 10% lager, dan zou de verkoop er helemaal anders uitzien. Want ondanks de vele doemberichten dat je leven een hel wordt eenmaal je EV rijdt, kopen de meeste mensen een auto op basis van hun portefeuille.
RobertvL
RobertvL
  • 7
Nou de klant eigenlijk. Dat heet kapitalisme: iets produceren dat mensen willen kopen. Doe je dat niet dan ga je failliet. Heel simpel.
En hou toch eens op met dat planeet gelul. Denk je nou werkelijk dat de planeet er beter van wordt al alles elektrisch is? Er zijn niet genoeg metalen in onze aardkorst aanwezig om iedere ICE te vervangen voor een BEV. Dus daar maak je de planeet niet beter mee.
En de planeet draait gewoon door. De moderne mens bestaat pas 2 miljoen jaar. De planeet draait al zo'n 4500 miljoen jaar.
10001
10001
  • 0
Ik heb dan ook geen EV, wel een fiets en loop graag maar dat is voor dit artikel niet relevant. Gaat om de reden waarom zippie aan het schoorvoeten is.
Voertuigberijder
Voertuigberijder
  • 4
De planeet wordt niet beter van de EV. De planeet wordt beter minder auto's en meer fietsen en wandelen. Schijnen we niet te willen. Tja...
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 2
De planeet is een bol die nog blijft bestaan nadat wij ons complete atoombomarsenaal op haar losgelaten hebben.
Voertuigberijder
Voertuigberijder
  • 0
Dat is zo. Wel iets minder leefbaar voor ons. Zeg maar niet leefbaar. Zou voor de planeet en de andere soorten overigens een goede zaak zijn.
pekkie v
pekkie v
  • 4
De Europese merken komen steeds met indrukwekkende winst cijfers. De grote bobo 's keren zich dan exuberante bonussen uit. Ipv te investeren in de toekomst. Dan is de winst iets lager. Maar heb je nog een toekomst
Dushi
Dushi
  • 15
Wat een slappe hap daar in Duitsland. in 2015 riepen ze nog dat ze Tesla zouden inhalen en lieten zien hoe je een EV bouwt. Volgend jaar zijn we 10 jaar verder en de concurrentie heeft nog steeds moeite om een mooie en winstgevende model neer te zetten.
Dan komen ze nu met "de klant bepaald". Nee jullie kunnen niet leveren en willen een reddingsboei toegeworpen krijgen.
Franky Boy
Franky Boy
  • 7
Lekker achterover leunen zou ik zeggen. Als werknemer bij een Duits merk zou ik me echt zorgen gaan maken over mijn toekomst. Tenzij ik vlak voor mijn pensioen zit
Mr BMW 530e
Mr BMW 530e
  • 9
BMW zit 20% onder de norm die de EU voorschrijft. Daarnaast kan meer dan 99% van een BMW gerycled worden. Het punt dat hij maakt is dat de regelgeving te ver afligt van wat de consument wil. Hij staat daar niet alleen in. Ook bv Toyota zegt dat niet iedereen elektrisch kan rijden. Verdiep je wat meer in de materie voordat je anti Duitse onzin uitkraamt.
De Witheer
De Witheer
  • 11
Genoeg mensen kunnen elektrisch rijden. Weet u hoeveel mensen dagelijks met de auto rijden maar minder dan 100KM hoeven te rijden? Dat laad je met een thuispaal prima op in de avond met een paar kWh. Gemeenten moet gewoon minder moeilijk doen met het gunnen van opritten of het laden over de stoep. Dan maar ten koste van parkeerplaatsen. Maar daar wringt de schoen natuurlijk want dan missen ze parkeerinkomsten. Links groen lullen, rechts willen vullen.
Een auto hoeft overigens ook niet voor iedereen weggelegd te zijn. Is geen recht of zo.
Voertuigberijder
Voertuigberijder
  • 0
Ik snap het. Maar het is wel net iets complexer dan dat. Zouden er meer mensen mét eigen oprit zijn of zónder? Zonder, juist. Véél meer mensen zonder oprit (dat is ook de reden waarom de verkoop stagneert, de 'rijkeren' met eigen oprit die in een EV geïnteresseerd zijn, hebben er ondertussen een).
Dus: diegenen zonder oprit spelen de grootste rol. Met laadkabels over de stoep los je dat helaas niet op (gesteld dat dat wél zou mogen). Je zou dan elke bewoner ook een vaste 'private' plek moeten aanwijzen, zodat hij altijd gegarandeerd vlak voor zijn huis kan parkeren. Dat kan nu namelijk zo goed als nooit, zeker niet in een stad. Lijkt mij nogal moeilijk haalbaar. Niet in het minst omdat er steeds meer parkeerplekken verdwijnen en er zelfs steeds meer autovrije straten komen (wat op zich niet per se slecht is).
Wat eventueel kan helpen is dat echt élke parkeerplaats van een laadpaal wordt voorzien, waar je ook gewoon mag blijven staan na het laden. Maar is dat hoegenaamd haalbaar?
De Witheer
De Witheer
  • 1
Is helemaal niet nodig. Geven de tijd dat BEVs richting de 10% van het wagenpark gaan is de techniek al zo ver dat ze binnen 5 minuten 80% opgeladen zijn. Dan gaat het hard straks. Geef het nog 10 jaar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben het eens dat het hard gaat, maar 80% lading in 5 minuten zou het elektriciteitsnet onnodig zwaar belasten. De meeste mensen rijden 35 km per dag, dat is met een zuinige Model 3 zo'n 6 kWh. Dat kun je prima druppelsgewijs laden als de auto toch geparkeerd is.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Volgens een onderzoek van RVO eind 2023, heeft 'slechts' 1 op de 7 opritten een laadstation. 6 nog niet dus.
Franky Boy
Franky Boy
  • 2
Het zijn op dit moment vooral de duitse merken die het hardst roepen. De consument moet wellicht tegen zichzelf beschermd worden. Groot, groter, grootst.
En dan SUV rijden en alleen in de auto zitten.
Als ik met mijn afstanden electrisch kan rijden, dan kan minstens 80% dat ook. De gemiddelde Nederlander rijdt iets van 12.000 km per jaar, dat is ongeveer 250 km per week. Dat is max. 1x laden per week.
En kom nou niet aan met Truus en Henk en hun 2e handsje van 5.000 euro. BMW heeft het hier over nieuwverkoop.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 0
Ik weet niet of jij het beseft, maar de Duitse industrie draait bijzonder slecht. Het enige wat de Duitsers nog kunnen is de productie naar China overbrengen, en dat doen ze dus.
Stefan Janssens
Stefan Janssens
  • 3
Gemiddelde CO2 omlaag is echt nodig. Kan met hybrides ook zie maar hoe Toyota dat al jaren kan. Maar merken belonen omdat ze batterij auto’s maken van 2.500kg met een batterij van 100kWh of zelfs nog groter is echt foute politiek. Die zijn veel vervuilender. Zoals de Tesla X maar ook alle Chinese SUV modellen. Daar moeten boetes op geheven worden.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 3
Zitten er dan geen mensen in een EV? Want die stoten CO2 uit.
Zonder gekheid, EV's stoten ook CO2 uit. In Duitsland meer dan in Frankrijk.
Franky Boy
Franky Boy
  • 2
De Tesla X is een van de zuinigste in zijn klasse, en nog steeds minder energieverslindend als een Aygo op benzine.
Verkeerd voorbeeld dus, je bedoeld die andere zeecontainers die rondrijden?
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 2
En toch is het beter om een Aygo te nemen als je maar 3000 km per jaar rijdt. Dan is een 2000 kg wegend monster gewoon slechter voor het milieu.
Daarnaast kan een AOW'er zich voorlopig geen EV permitteren. Al is het maar om het financiële risico.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Jij begrijpt nog steeds niet dat iemand met een X5, Q7 of welke andere dikke bak geen Aygo gaat rijden? Anders moeten we naar een communistische samenleving oid.
Dus die Model X komt ipv een andere auto van dat formaat.
Ajeede
Ajeede
  • 0
Vroeger had je op de TV een quiz “wie van de drie is de echte” die over 10 jaar niet meer bestaat? Ben benieuwd!
De Witheer
De Witheer
  • 1
Gewoon verlagen tot nul gram uitstoot. Geef ze 5 jaar de tijd anders maar auto’s afzetten in Zuid-Afrika en Rusland.
Deunan
Deunan
  • 0
De oproep is wel begrijpelijk. Door de strenge CO2 regels kunnen de Europese fabrikanten niet rendabel kleine ICE auto's bouwen zonder hoge boetes voor een te hoge gemiddelde uitstoot voor hun vloot te betalen, daar zal wat aan moeten gebeuren, zie ook de oproep van Renault voor een Europees Kei-segment. Verder zijn kleine EV moeilijk te bouwen zonder dat de winst afvloeit naar batterijproducenten buiten Europa. Ik verwacht dat de Europese producenten zwaar gaan lobbyen voor PHEV, dan behouden ze het concurrentievoordeel op motoren en transmissies ten opzichte van de Chinese producten en verklein je de afhankelijkheid van batterijen.
Gewijzigd door auteur
Franky Boy
Franky Boy
  • 5
Ik begrijp je totaal niet. De CO2 boete zou fabrikanten juist aan moeten sporen om kleine auto's te maken. Die stoten veel minder uit dan de grote SUV's van die merken. Maar die verkopen ze liever, want er zit meer marge op.
Deunan
Deunan
  • 1
Stel BMW bouwt een X5 ICE, en een X5 PHEV. Die ICE stoot 200g CO2 uit en de PHEV 30g. Dat is op 2 auto's dus gemiddeld 115g CO2. Volkwagen bouwde standaard Ups met 116g CO2 uitstoot gemiddeld. Volkswagen moet dan al 1 e-up zien te verkopen om ICE 4 ups te compenseren om niet tegen een boete aan te lopen terwijl BMW voldoende heeft aan een kleine meerderheid van zijn X5s als PHEV te verkopen. Waarom is de klus voor BMW makkelijker? De extra kosten van de plugin hybide aandrijving kan over 2 auto's verdeeld worden waarbij deze een veel kleiner deel van de totale kostprijs inneemt, ten opzichte van kleine auto's. En dan hebben we nog niet eens over het verschil in marge tussen premiums en volume modellen. Zie hier dus de reden waarom het niet loont voor Europese fabrikanten om kleine auto's te bouwen vanwege de CO2 wetgeving.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ze zouden eigenlijk kleine, betaalbare BEV's moeten bouwen. Creatievere wetgeving zou eventueel zelfs BEV's die minder dan een bepaald gewicht weten, extra bonus moeten kunnen opleveren om zo fabrikanten te stimuleren het juiste te doen.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 2
Een kleine BEV heeft een kleine accu en komt dus niet ver.
Leuk voor binnen de stad, maar juist daar bestaat een laadprobleem.
Anoniem 1081360
Anoniem 1081360
  • 2
Of je ontwerpt gewoon schonere ICE autos? Dan kan je nog tot 2035 lekker aankloten terwijl de rest van de markt wel richting BEV gaat.
Gewijzigd door auteur
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 1
Ook na 2035 mag je ze verkopen. Dan gaat er plantaardige brandstof in. Oh wacht, olie is ook plantaardig.
Prius 5
Prius 5
  • 4
De wal keert het schip. Langzamerhand zien we de kloof groter worden tussen wat er achter bureaus van de totalitaire EU wordt bedacht en wat de realiteit en haalbaarheid is van alle zelfopgelegde regeltjes. Bestuurlijke incompentie is de norm geworden. Het geluid van deze topman gaan we vaker horen. De klant was, is en blijft koning.
Gewijzigd door auteur
Franky Boy
Franky Boy
  • 6
Je vergist je, de incompetentie achter de bureaus van grote autofabrikanten.
Dit is niet gisteren verzonnen, ze hebben jaren de tijd gehad.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Mooi ook dat de EU 'totalitair is'. Een aantal agressieve boeren rijdt een paar keer zonder dat ze een strobreed in de weg gelegd wordt Brussel binnen, en zet met geweld en intimidatie de boel op stelten. Vervolgens wordt alle zorgvuldig ontwikkelde, op alle mogelijke manieren besproken en zeer noodzakelijke wetgeving zo de prullenbak in gedonderd.
.
Maar de EU is 'totalitair'...
Gewijzigd door auteur
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 1
De boeren hebben bestaansrecht maar worden met onwetenschappelijke stikstofmodellen de nek om gedraaid. Zonder boeren zou jij ook niets meer te poepen hebben.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Wij (NL) produceren vooral voor export, wanneer lees je je nu een keer in. Met de helft van de boeren hebben wij nog genoeg te eten. Laat China zelf melkpoeder maken dat te vertrouwen is.
BlendedMix
BlendedMix
  • 2
Verstandig. De CEO van Hertz heeft ontslag moeten indienen wegens aanschaf 100.000 Tesla’s die doodeenvoudig niemand wilde huren. Check Wallstreet Journal. Slechts mediocre middlemanagers rijden verplicht lease batterij autootjes, en consultants met 1 account: de overheid. Wrange waarheden zijn lastige feiten. “Strange suicide of Europe”.
DBAA
DBAA
  • 3
“ Slechts mediocre middlemanagers rijden verplicht lease batterij autootjes, en consultants met 1 account: de overheid”
.
🤡
Voertuigberijder
Voertuigberijder
  • 1
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar of dat per se allemaal vóór 2035 moet? Met dat geforceer doe je wellicht meer kwaad dan goed.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 2
2035 is voor mij niet heilig, maar als je nu al 2045 zegt, gaan de fabrikanten weer een tukje doen. Dus eerder een piketpaaltje in de grond slaan geeft meer ophef om eenieder scherp te houden, maar als consument kun je tot die tijd, maar waarschijnlijk langer, nog geheel zelf kiezen.
Gewijzigd door auteur
ElTjappo
ElTjappo
  • 1
Toyota gaf aan dat meerdere markten nog niet (volledig) toe zijn aan EV. Nou, hel en verdoemenis hier.
Nu zeggen 2 Europese fabrikanten het, en krijgen deze opeens gelijk, want Europees.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 1
Nee hoor. Iedereen praat voor z’n eigen toko. Ronkende verklaringen van (ex)CEO’s -waar vooral Stellantis en Toyota een handje van hebben, zijn gewoon een goedkope(re) manier om te lobbyen. Via de publieke opinie.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 1
Dat hoeven ze niet, want de meeste consumenten verkiezen de ICE boven de EV. De politiek moet nog wakker geschud worden want die leeft in een groene droomwereld.
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 2
Meanwhile in the Netherlands: "BENZINEPRIJS OP HOOGSTE PUNT IN VIJF MAANDEN TIJD"........ Ik begrijp die voorliefde voor ICE niet zo goed, denk ik
Tsaar
Tsaar
  • 2
Waarom zou Blume een voorliefde hebben voor ICE?
Hij en niet louter hij, zien nogal wat beren op de weg wat de "kenners" alhier al jaaaren ontkennnen.
Mirage
Mirage
  • 1
Meanwhile in the Netherlands: "BENZINEPRIJS OP HOOGSTE PUNT IN VIJF
MAANDEN TIJD"........ Ik begrijp die voorliefde voor ICE niet zo goed, denk ik

Meanwhile in the Netherlands Juul de Tesla marketeer ziet probleem wat er niet is. Zoals vice versa (soms) ook gebeurd door ICE rijder vs EV rijder. Verder in 't nieuws - bananen en beschuit 4 ct goedkoper hetzelfde geneuzel.
.
Geneuzel op AW - over 3 cijfers achter de komma, dag in. Dag uit. Dag in. Dag uit lompe accubak-tanks 2200/2800 kg range ruk 65k en getoeter over "vooruitgang".
Al 100 mensen whatever - zien schrijven ho zeg opzouten met die lompe hokken.
Boormasjien
Boormasjien
  • 2
Beetje vermoeiend om over ieder (ev) artikel te gaan zitten mauwen over Tesla. Kijk eens naar de auto waar deze ceo tegenaan leunt en dan weet je waarom BMW het niet gaat redden.
Gewijzigd door auteur
EWi e
EWi e
  • 3
Wat klanten kopen, hebben autofabrikanten immers niet geheel in de hand.

En daar zit het 'm dus, dat hebben ze dus WEL in de hand.
Waarom komen de grote Duitsers (MB, Audi en BMW) nog steeds niet met een fatsoenlijke EV als aanvullen op de meest succesvolle modellen? Dus de 3-serie, C-klasse en A4... Als directe concurrent voor de Model-3 welke intussen al weer 7 jaar onder ons is!
.
Bouw nou eens zo'n lage efficiënte auto met een redelijke accu (80...90kWh) en dan dus ook een werkelijke range van dik 500km en ruim 200kW snelladen. Zo moeilijk is dat toch niet, de techniek is er gewoon.
.
Nee, in plaats van actie blijven we maar zeuren en ICE's de fabriek uit pompen. Alles voor de korte termijn winst. En nu dreigen ze ineens in de problemen te komen. Eigen schuld!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Het erge is dat BMW met de i3 dus de auto had die de toekomst van het bedrijf had kunnen veilig stellen. Natuurlijk was de carbon fiber reinforced plastic koets overdone en veel te duur om op enorme schaal te produceren, maar het concept was zeker succesvol.
.
Nog een of twee iteraties en BMW had de markt helemaal kunnen overnemen met competente BEVs, want de i3 en in mindere mate de i8 waren hun tijd echt jaren vooruit. Het waren puur de conservatieve krachten die het hele 'i team' hebben doen vluchten naar China, waar ze met open armen ontvangen zijn.
.
En nu is het weer janken zoals de fossiele, gif en agro-industrieën ook allemaal exact hetzelfde verhaal uitslaan.
EWi e
EWi e
  • 1
Inderdaad, ik heb nooit begrepen dat ze niet verder zijn gegaan met die ontwikkelingen. De CFR techniek was ontzettend duur, mede omdat ze veel weg moesten gooien omdat het moeilijk met een constante kwaliteit te produceren was.
.
Maar zo gaat dat al jaren in de auto industrie, mede door de enorm machtige fossiele lobby. Alle slimme en milieuvriendelijke uitvindingen sterven een stille dood.
De Lupo 3L , Audi A3, BMW i3 en weten ook hoe het met de EV1 van GM af is gelopen.
.
En nu EV's weer echt een succes wordt en de verkopen enorm aan het stijgen zijn wordt er weer door een aantal partijen flink op de rem getrapt en wordt er veel (nep) nieuws verspreid over dat het allemaal nooit iets gaat worden en dat alles uitgesteld moet worden.
Hopelijk is de politiek deze keer standvastiger!
EWi e
EWi e
  • 0
Over de auto waar hij tegen aan hangt, die ziet er op deze foto beter uit dan op de officiële persfoto's in het andere artikel.
Elektrisch Verhaal
Elektrisch Verhaal
  • 6
Had misschien de i3 in leven kunnen houden voor 30k en de XM af kunnen voeren? Hoeveel i4’s moet BMW verkopen om zich één XM te kunnen veroorloven om gemiddeld CO2 uitstoot te handhaven? Ik gok op een 80 a 100 tal. Dus kortweg, zoek het uit BMW. Er zijn merken die er geen last van hebben.
Gewijzigd door auteur
Campesino
Campesino
  • 0
Een XM is een plug-in hybride, dus het antwoord is nul.
Bij een X7 (220g) zijn het er wel een aantal: twee!
Franky Boy
Franky Boy
  • 1
Op papier wellicht.
Ik rijd de laatste maanden veel in Duitsland. En juist die grote bakken als de X7 rijden stevig door als ze de kans krijgen. Ga me niet vertellen dat ze dan nog steeds zo 'weinig' CO2 uit stoten.
We kunnen ook zeggen je mag auto's bouwen met grote CO2 uitstoot, maar dan begrens je ze, en nee niet op 250 km/u. Kijk dan eens wat dat met de verkoop doet
Campesino
Campesino
  • 0
„Op papier“ geldt voor alle auto’s. Ik rijd zelf ook electrisch, maar ben wel zo eerlijk toe te geven dat de massa het tot nu toe nog niet omarmt. Gaat nog wel even duren, vrees ik.
Gewijzigd door auteur
Marcus
Marcus
  • 0
Op mijn bankrekening staat genoeg voor een nieuwe BEV. Maar aan een voertuig dat zo weinig biedt voor het geld (ruimte, actieradius, afschrijving) ga ik mijn spaarcentjes niet besteden, al helemaal niet als de kilometerprijs hetzelfde is. Voor de helft heb ik een mooie ICE. Waarschijnlijk wordt het dat in het laatste jaar dat het nog mag. Tot die tijd mag mijn huidige ICE (nieuw aangeschaft in 2014, ondertussen 230.000 km) dienst doen.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Slap verhaal van die CEO's, ze weten het al jaren en hadden al meer kunnen doen. Niet dralen maar doorpakken, anders rijden we hier straks zeker allemaal een Chinese BEV.