'Onzekerheid over mrb hindert verkoop van elektrische auto's'
'Overheid moet duidelijkheid verschaffen'
Het loopt vergeleken met eerdere jaren nog niet echt storm als het gaat om de verkoop van elektrische auto's. Volgens hoogleraar Maarten Steinbuch heeft dit voor een deel te maken met onzekerheden rond de (mogelijk hoge) mrb die eraan dreigt te komen.
De verkoopgroei die volledig elektrische auto's de afgelopen jaren doormaakten in Nederland lijkt wat af te vlakken. Eerst was er de explosieve groei: in 2016 werden er volgens de Bovag en Rai Vereniging slechts krap 5.000 nieuw verkocht, in 2018 al 25.000 en in 2020 waren het er ruim 75.000. In 2022 waren het er krap 80.000 en dit jaar staat de teller (tot en met augustus) op 82.000. Er zit dus nog wel groei in, maar het gaat duidelijk minder hard.
Volgens hoogleraar Maarten Steinbuch is de afvlakkende groei deels een gevolg van onzekerheid over de mogelijk hoge mrb die EV-rijders straks misschien moeten betalen. Dat verklaart hij tegenover Nieuwsuur. Het huidige en nu demissionaire kabinet wil per 2025 de mrb-vrijstelling voor elektrische auto's afschaffen. Dan ga je dus ook met een volledig elektrische auto mrb betalen en mogelijk wordt het vanwege het doorgaans hogere gewicht ook nog eens duurdere grap dan bij een vergelijkbare benzineauto. Hoe en of dat allemaal in de praktijk komt, is nog onzeker. Dat hangt ook af van wat het volgende kabinet van plan is. Die onzekerheid zorgt volgens Steinbuch voor een horde in de overstap naar elektrisch rijden. De ANWB zegt tegen Nieuwsuur dat het op zijn minst een gewichtscorrectie terug hoopt te zien in de mrb-berekening voor elektrische auto's.
Dat de verkoop van elektrische auto's niet zo hard gaat als de overheid waarschijnlijk had gehoopt, is ook terug te zien in het relatief langzaam leegraken van de subsidiepot van dit jaar. Het deel dat beschikbaar is voor nieuwe auto's is na ruim negen maanden nog voor zo'n beetje voor de helft vol. Steinbuch vindt het subsidiebedrag (€2.950) te laag, omdat het mensen 'niet over de streep trekt' als ze toch al veel geld uittrekken. Bij tweedehands auto's is volgens hem de subsidievoorwaarde van de originele catalogusprijs (€45.000) een probleem, omdat tweedehands elektrische auto's met een voldoende interessant rijbereik nieuw duurder waren.