Officieel: zoveel bpm betaal je in 2025 voor een elektrische auto

Vast bedrag per auto

Elektrische auto's, Volkswagen ID4, Ford Explorer, Xpeng G6

Dat de bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s per 1 januari 2025 verdwijnt, is al heel lang duidelijk. Nu is ook bekend hoeveel bpm Nederlandse EV-kopers vanaf 1 januari verschuldigd zijn, en dat valt enigszins mee.

Gek eigenlijk: de bpm-vrijstelling voor EV’s verdwijnt al over enkele maanden, maar toch is er op geen enkele officiële overheidssite te vinden hoeveel bpm je dan gaat betalen. Zelfs bij het ministerie van Financiën moesten ze er even naar op zoek, maar we hebben het antwoord: €667 per auto. Jawel: een vast bedrag, ongeacht het formaat of de prijs. Bpm is en blijft (vooralsnog) namelijk gebaseerd op CO2-uitstoot, en die is en blijft voor een EV 0 (nul). Dat betekent dat je voor een elektrische auto alleen de zogenoemde vaste voet verschuldigd bent, een basisbedrag dat niet aan de CO2-uitstoot gerelateerd is.

Dit vaste deel van de bpm is nu nog €440, maar per 1 januari gaat daar allereerst een inflatiecorrectie van 1,2 procent overheen. Bovendien komt er €200 bovenop, een stijging die is bepaald in 2023. Dat betekent dat er over die €200 tweemaal inflatiecorrectie wordt berekend, 1,2 procent voor 2024 en 9,9 procent voor 2023. Daarmee wordt €200 ineens €222,43. Samen met het gecorrigeerde bedrag van €440 (€445,23) komt het totaal daarmee op €667,71. Bij de Belastingdienst wordt altijd alles in jouw voordeel afgerond en dus wordt het bpm-bedrag voor elektrische auto’s in 2025 €667 per auto. Daar gaan we de EV vermoedelijk niet voor laten staan, maar voor een goedkoop model als de Citroën ë-C3, nu nog vanaf €24.290, is het verschil toch significant. Particuliere kopers doen er sowieso goed aan om dit jaar nog in actie te komen, want de SEPP-subsidie van €2.950 per nieuwe EV verdwijnt in 2025 eveneens.

Lezersreacties (237)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.