Officieel: nieuwe Ford Focus ST klaar voor diesel
De benzine-ST behoudt zijn 2,0-liter turbomotor met een vermogen van 250 pk. Wel daalt het brandstofverbruik bij de facelift met zes procent, waardoor dit uitkomt op 6,8 l/100 km. De CO2-uitstoot is 158 g/km.
De dieselversie heeft een 2.0 TDCi met 185 pk en 400 Nm onder de kap. De sprint naar 100 km/h kost 8,1 seconden en de topsnelheid is 217 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,4 l/100 km en daar hoort een CO2-uitstoot van 114 g/km bij.
Geluisterd naar kritiek
Ford heeft zich de kritiek op de ST aangetrokken en het onderstel flink aangepast. Deze versie van de Focus krijgt een gewijzigde wielophanging, een vernieuwde stuurinrichting en speciale banden. Hierdoor moet de ST verfijnder en gebalanceerder zijn en een betere respons geven.
De sportophanging is voorzien van nieuwe voorveren en voor zowel voor als achter zijn de schokdempers sportiever afgesteld. In combinatie met de speciale stabilisatorstangen en de achtervering van de vorige generatie ST zijn de rijeigenschappen verder aangescherpt.
Om tegemoet te komen aan de sportieve wensen van de kopers, zijn ook de elektronische stuurbekrachtiging en regelsystemen opnieuw gekalibreerd. Daarnaast is ook de software van het Torque Vectoring System, dat een eventueel sperdifferentieel overbodig moet maken, opnieuw geprogrammeerd.
Debuut op Festival of Speed
De nieuwe Ford Focus ST debuteert op het Goodwood Festival of Speed. Dat start vandaag en gaat door tot en met zondag.
We moeten nog wel even geduld hebben voor we de vernieuwde Focus ST bij de dealers kunnen verwelkomen: dat zal pas begin 2015 zijn. De importeur maakt de prijzen dan ook in een later stadium bekend.