Officieel: Mercedes-AMG GT R

Felgroene semi-racer is breder én lichter

Mercedes-AMG GT R
Mercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT RMercedes-AMG GT R
Of het door de eerdere 'lekkage' komt weten we niet, maar feit is dat Mercedes de AMG GT R eindelijk officieel – en in z'n geheel – aan de wereld voorstelt.

Het feit dat de GT R sneller is dan de 'normale' AMG GT en GT S maakte hij al tijdens de teasercampagne duidelijk met z'n uiterlijk. De enorme achtervleugel is een opvallend element, maar ook de grille met verticale spijlen maakt direct indruk. Het 'rooster' lijkt op dat van de 300SL-racer uit 1952 en geeft de GT R daarmee een vleugje retro.

De nieuwe topversie is 4,5 centimeter breder dan de reeds bekende GT's. Ondanks dat en het uitgebreide spoilerwerk is de auto dankzij allerlei koolstofvezel-elementen 6 kg lichter dan de GT S. Wie keramische remmen bestelt verviervoudigt die winst bijna: de schijven leggen maar liefst 16 kg minder in de schaal dan stalen exemplaren.

Die remmen zijn best het overwegen waard, want de biturbo V8 van AMG's topmodel levert in deze ultieme uitvoering 585 in plaats van 510 pk. Het koppel groeit met 50 Nm naar 700 Nm. Daarmee sprint de in 'Green Hell Mango' gespoten tweezitter in 3,6 seconden van 0 naar 100, 0,2 seconden rapper dan de S.

Uiteraard wordt de Mercedes-AMG GT R dit weekend tijdens het Goodwood Festival of Speed de heuvel opgejaagd. Houd deze site in de gaten voor ons verslag van dit evenement.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.