Officieel: GT86 brengt passie terug bij Toyota
En dus niet FT-86, zoals Toyota de concept-cars consequent noemde. De naam verschilt overigens per continent. In de Verenigde Staten komt de auto als Scion FR-S op de markt en in Japan heet de coupé simpelweg Toyota 86.
Genoeg over de naam, want bij deze auto gaat het veel meer om de techniek. De GT86 wijkt op dat gebied flink af van het huidige portfolio van Toyota. De aandrijving geschiedt op de achterwielen door een atmosferische, tweeliter boxermotor. Die heeft een vermogen van 200 pk.
De GT86 is 4,24 meter lang en 1,29 meter hoog. Het zwaartepunt ligt door de boxermotor slechts 47,5 centimeter boven het wegdek. De gewichtsverdeling is 53:47.
De nieuwe Toyota heeft aan de voorzijde McPherson veerpoten, aan de achterzijde is er een dubbele wishbone ophanging. Om het rijplezier te garanderen heeft Toyota het ABS en de stabiliteitscontrole VSC aangepast voor de GT86. De VSC is overigens volledig uitschakelbaar.
Toyota toont de GT86 komende week voor het eerst op de Tokyo Motor Show. Het merk maakt de prijs van de GT86 begin 2012 bekend. De eerste exemplaren vinden medio 2012 hun weg naar de gelukkige eigenaars.