Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Noord-Duitsland zet in op waterstofauto's

Nog veel meer tankstations nodig

138
AutoWeek 29 2018 Magazine waterstof tanken Toyota
  • Bart Vergeer
  • Nieuws
12 november 2019 om 11:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De vijf noordelijke Duitse deelstaten hebben hun strategie voor een groene waterstofeconomie onthuld. Voor het maken van waterstof wil de samenwerking elektriciteit opwekken met grote windmolenparken aan en voor de kust. Om dat waterstof te verspreiden telt Noord-Duitsland in de toekomst veel meer waterstoftankstations.

De ministers van Handel en Transport van de vijf noordelijke Duitse deelstaten, te weten Bremen, Hamburg, Nedersaksen, Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Voorpommeren, presenteren hun nieuwe groene waterstofstrategie, zo blijkt uit een persverklaring. De windmolenparken langs de Duitse kust moeten in 2025 genoeg energie leveren voor het mobiliseren van 151.000 waterstofauto’s. Voor de distributie moet het aantal waterstoftankstations flink groeien. Om de groene energie van windmolens te gebruiken voor de productie van waterstof, moest eerst de elektrolysecapaciteit worden uitgebreid. Elektrolyse is het proces waarbij water wordt omgezet in waterstof met behulp van elektriciteit.

De samenwerkende deelstaten willen de grotere productiecapaciteit van groene waterstof vooral gebruiken voor de mobiliteits- en industriesector. Echter, om de waterstof in auto’s, vrachtwagens of bussen te krijgen, zijn tankstations nodig. Om 151.000 auto’s in Noord-Duitsland van waterstof te voorzien, zijn in 2025 in de vijf deelstaten 250 waterstoftankstations nodig. Dat zou betekenen dat het aantal tankstations snel moet groeien. Vorige week berichtten we namelijk nog dat heel Duitsland over twee jaar 130 waterstofstations zou moeten tellen.

In 2030 wil het noordelijke deel van Duitsland nóg tien keer zo veel auto’s van waterstof kunnen voorzien. Of de benodigde elektriciteit daarvoor ook voor 100 procent uit windenergie moet komen, wordt tijdens de vergadering niet duidelijk. Volgens Bernd Althusmann, minister van Economische Zaken en Verkeer in Nedersaksen, is groene waterstof de energiedrager van de toekomst. “De waterstofeconomie die we opzetten moet sterk genoeg zijn om aan alle vraag te voldoen. Om dat te realiseren, hebben we wel steun nodig van de nationale overheid. Zo zorgen we ervoor dat de Duitse industrie wereldwijd concurrerend kan blijven terwijl we ook de klimaatdoelen halen”, aldus Althusmann.

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

Lezersreacties (138) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden