Nieuwe terreinwagen van Ford: de Ma

Nieuwe terreinwagen van Ford: de Ma
In Amerika gaat de auto als Escape door het leven. Omdat die naam in Europa niet mag worden gebruikt, heeft Ford zijn nieuwe terreinauto hier Maverick gedoopt.

In Amerika gaat de auto als Escape door het leven. Omdat die naam in Europa niet mag worden gebruikt, heeft Ford zijn nieuwe terreinauto hier Maverick gedoopt.

Tekst Henny Hemmes

Het segment van de sport utility vehiles in Amerika wordt steeds populairder. Ook al heeft Ford een aantal serieuze SUV's, zoals de Explorer en de Expedition, er was toch behoefte aan een kleiner formaat zoals van de Honda CR-V of de Toyota RAV-4. Daarom ontwikkelde Ford samen met partner Mazda een bodemplaat voor een tweeling. De Mazda Tribute hebben we vorig jaar al gereden en een rij-impressie vindt u in AutoWeek no. 46. De nieuwe Ford wordt in Genève voorgesteld, terwijl het tijdstip van de persintroductie intussen al is uitgesteld. Daarom reden we in Amerika alvast met de Escape. Hij wordt geleverd met een 4-cilinder 16-kleps Zetecmotor met 130 pk en 1184 Nm bij 4500 tpm en met de een aluminium Duratec V6 24-klepper met 200 pk en een maximum koppel van 271 Nm bij 4000 tpm. De motoren kunnen naar keuze gekoppeld worden aan een handgeschakelde vijfbak of een 4-traps automaat. De basisversie van de Escape heeft voorwielaandrijving, maar uiteraard is deze sport ute ook te krijgen met 4WD. Daarvoor gebruikt Ford zijn Control Tracsysteem, waarbij je de keuze hebt tussen automatische 4WD of permanente. Het is instelbaar met een knop op het dashboard.

Van buiten ziet de Escape er ruig uit met brede wielkasten, standaard dakrails en (optionele) treeplanken. Amerikanen vinden hem trouwens heel hip de kleur geel.
Het interieur van de Escape is voorzien van leren bekleding - er is ook een goedkopere versie met stoffen bekleding. Standaard hebben beide versies airco, elektrische bediende zijruiten, elektrische deurvergrendeling met afstandbediening en een asymmetrische (60/40) verstelbare achterabnk. De rugleuningen zijn neerklapbaar, terwijl de gehele bank in delen opvouwbaar is om een grote laadruimte te creëeren.
Achterin is behoorlijke beenruimte voor volwasssenen passagiers. De middelste van de drie passagiers op de achterbank moet het doen met een heupgordel en mist de hoofdsteun. Die plaats is trouwens voor langere ritten wat krap. Beenruimte is er voor volwassen benen voldoende.
Voorin zijn de inzittenden beschermd met airbags, terwijl zij-airbags tegen meerprijs beschikbaar zijn.
Op de Amerikaanse snelwegen, die niet zo mooi geasfalteerd zijn als de onze, hadden we geen klagen. De wegligging is comfortabel en de Escape blijft stabiel in het rechte spoor. In snelle bochten volet hij stevig en betrouwbaar aan en je komt niet gauw in de problemen. Wie te hard gaat, zal zich vooral laten afschrikken om nog gekker te doen door het overhellen van de carrosserie. Dat nodigt nu eenmaal niet uit tot het uithalen van gekke fratsen en hoort ook wel typisch bij dit soort hoger op de poten geplaatste auto's. Met ingang van 2002 krijgen alle Ford SUV's standaard een bandenspanningswaarschuwingssysteem.
De V6 in onze testauto is vlot en rustig, maar bij het accelereren laat hij zich wel horen. Prominenter zijn echter de geluiden van de banden en het windgeruis.

De Escape zal als Maverick het eerst worden geleverd in Engeland, Duitsland en Zwitserland. Hij zou in mei naar ons land komen, maar zijn komst is uitgesteld en het is niet bekend wanneer we hem nu kunnen verwachten.

Meer over de Ford Escape/Maverick leest u in AutoWeek no. 10.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.