Nieuwe Nissan Leaf: elektropionier wordt iets heel anders! – Vooruitblik
Schone lei
Al twee generaties lang is Nissans elektropionier Leaf een vijfdeurs hatchback. Het huidige model loopt op zijn laatste benen. Hij doet niet veel meer in de verkoopstatistieken en is aan het eind van zijn Latijn, maar hij hoeft het niet lang meer vol te houden. Volgend jaar komt er een opvolger en daarmee begint Nissan achter de tekentafels met een blanco vel papier.
Highlights Nissan Leaf
- Derde generatie is écht nieuw
- Geen hatchback, maar cross-over
- Kleiner zustermodel van Ariya
Wie nu de showrooms van Nissan binnenwandelt, komt daar uiteraard de elektrische Ariya tegen, maar ook Nissans elektropionier is er nog altijd te vinden: de Leaf. Die bevindt zich ver in de herfst van zijn leven. Het huidige model – officieel de tweede generatie – werd in 2017 gepresenteerd en was feitelijk een technische doorontwikkeling van het in 2010 gelanceerde origineel. Hoewel je niet kunt zeggen dat de huidige Leaf een veertien jaar oud model is, valt niet te ontkennen dat de jaren voor de auto beginnen te tellen. Dat heeft Nissan uiteraard ook zelf wel door. Het merk heeft al eerder een boekje opengedaan over het model dat de Leaf volgend jaar gaat opvolgen. De druk lijkt hoog, want de Leaf is in EV-land een ware pionier. De eerste generatie Leaf was namelijk de eerste in massaproductie genomen elektrische auto ooit.
Schone lei
Wat blijkt? De nieuwe Nissan Leaf wordt iets heel anders dan het huidige model. Al twee generaties lang is het een vijfdeurs hatchback, maar met het nieuwe model kiest Nissan voor iets totaal anders. Dat Nissan voor de nieuwe Leaf met een schone lei begint, is niet verwonderlijk. Traditionele hatchbacks verliezen al jaren terrein aan cross-overs en SUV’s. Het is echter wél opmerkelijk dat Nissan ervoor kiest om van de derde generatie Leaf de productieversie te maken van de in 2021 gepresenteerde Chill-Out Concept. Nissan gaf al weg dat het zich voor de nieuwe Leaf laat inspireren door dat inmiddels drie jaar oude studiemodel.Die Chill-Out stond hoog op zijn pootjes, maar houdt wat verschijningsvorm betreft het midden tussen een liftback en een SUV-achtige. Een zogenoemde SUV-coupé dus, al klinken die termen nog altijd nagenoeg onverenigbaar. Hoe dan ook, de Leaf krijgt geen rechte bilpartij zoals het gros van de cross-overs en SUV’s die autoland telt. De EV krijgt een daklijn die van de B-stijl vrij sterk omlaag duikt en overloopt in wat waarschijnlijk een liftback-achterzijde is.
De nieuwe Leaf lijkt echter meer dan slechts geïnspireerd op de Chill-Out Concept. Door het camouflerende stickerwerk van een onlangs gesnapt ingepakt testexemplaar priemden namelijk al stukjes verlichting. Die lijkt te bestaan uit een verzameling verticale en horizontale led-elementen, die zijn ondergebracht in een donker paneel. Opvallend: zelfs de wielen waar de Leaf op staat, zijn afgekeken van die van de Chill-Out Concept. De handgrepen van de voorportieren zijn in het plaatwerk verzonken, terwijl de handgrepen van de achterdeuren zijn verwerkt in de C-stijl.
Bekende techniek
Over wat er zich onder het markante gevormde plaatwerk schuilhoudt, zegt Nissan nog niets. Het is aannemelijk dat de nieuwe Nissan Leaf gebruik maakt van het AmpR Medium-platform. Dat is geen onbekend stukje techniek. Die voorheen CMF-EV geheten basis tref je immers ook onder de Renaults Megane E-Tech en Scenic E-Tech én Nissans eigen Ariya. Reken dan ook op 63 kWh en 87 kWh grote accupakketten en elektromotoren in verschillende vermogensvarianten. Kijk ook niet gek op als de Leaf, net als de grotere Ariya, ook als als 217 pk en 242 pk sterke voorwielaandrijver leverbaar wordt. Zet voor een Leaf met het grootste bereik in op een actieradius van zo’n 625 kilometer. Of de Leaf ook de 306 pk en 435 pk (Nismo!) sterke vierwielaangedreven e-4orce-varianten van de Ariya krijgt? Dat valt nog te bezien. Enerzijds is dat voor de Leaf wellicht te gortig, anderzijds zou een beresterke Leaf Nismo een enorme smaakmaker zijn. Wat verkoopbare marketingpit kan de Leaf-opvolger in elk geval goed gebruiken. Het huidige en vorige model hebben immers geen al te sprankelend imago.
Leaf in Nederland
Sinds 2010 zijn er in Nederland 15.190 exemplaren van de Leaf geregistreerd. Dit jaar zijn nog geen 400 exemplaren geregistreerd. Vorig jaar waren dat er nog 561 en in 2022 nog 907. In 2018 en 2019 werden achtereenvolgens nog 3.384 en 3.817 stuks op kenteken gezet. Hopelijk voor Nissan kan het nieuwe model het Leaf-tij keren.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
