Nieuwe motoren Mercedes E-klasse
De E 350 is de eerste auto die profiteert van een harttransplantatie. Het vermogen van deze versie stijgt met 14 pk naar 306 pk. Schakelen gaat via een 7G-Tronic Plus transmissie. Die transmissie, die debuteert op de E 250, E 350 en E 500, profiteert van een start-stopsysteem. De sprint naar 100 km/h gaat voortaan in 6,3 seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Belangrijker is dat het brandstofverbruik met maar liefst 20 procent daalt. Voortaan heeft de Mercedes nog 6,8 l/100 km nodig en de uitstoot is 159 g/km.
De tweede nieuwe motor vinden we bij de E 500. De 5,5-liter V8 maakt plaats voor een 4,4-liter V8 met twee turbo's. Het vermogen neemt hierdoor toe van 388 naar 408 pk en het maximumkoppel van 530 naar 600 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 5,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Ook hier daalt het verbruik flink, met 17 procent om precies te zijn. De E 500 heeft nu nog 8,9 l/100 km nodig.
Ook de diesels worden zuiniger. De E 220 CDI en de E 250 CDI (170 respectievelijk 204 pk) hebben nu 4,9-5,3 liter brandstof per 100 km nodig, afhankelijk van de transmissie en carrosserievariant. De CO2-uitstoot is 129-139 g/km. De 136 pk sterke E 200 CDI verbruikt voortaan 5,1-5,4 l/100 km. De CO2-uitstoot is nu 134-141 g/km.
Bij de benzinemotoren verbruikt de 184 pk sterke E 200 nu 6,5-6,9 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 152-160 g/km. De 204 pk sterke E 250 heeft nu 6,6-7,0 l/100 km nodig, een daling van 13 procent. Wat de lagere uitstoot over het gehele gamma voor gevolgen heeft voor de prijzen, is op dit moment nog onbekend.