AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nieuwe Mercedes-Benz Citan beter te zien

Ook als T-klasse?

Mercedes-Benz T-klasse (Citan)
Mercedes-Benz T-klasse (Citan)
Mercedes-Benz T-klasse (Citan)
Mercedes-Benz T-klasse (Citan)
Mercedes-Benz T-klasse (Citan)
Mercedes-Benz T-klasse (Citan)
Mercedes-Benz T-klasse (Citan)

De nieuwe Mercedes-Benz Citan is weer eens testend op de openbare weg opgedoken. Deze keer is de auto gelukkig minder stevig ingepakt dan de vorige keer en dus zien we wat meer van de Duitse Renault Kangoo-broer.

Renault trok een kleine maand geleden het doek van de gloednieuwe Kangoo en dat is van groot belang voor de volgende Mercedes-Benz Citan. De auto die we hier nog gecamoufleerd rond zien gaan, is in feite namelijk die Kangoo. Pak de Fransman erbij, bedenk er een Mercedes-neusje op en je hebt grofweg de nieuwe Citan voor je. Dat de neus nu wat minder goed ingepakt is, maakt extra duidelijk hoe het eruit gaat zien. De vorm van de koplampen is goed zichtbaar en het lijkt erop dat de Citan aan de voorkant vooral wel wat weg heeft van de B-klasse. Ook de achterlichten laten zich nu voorzichtig zien en die ogen een stukje compacter dan nu het geval is.

Renault Kangoo

Dat de Citan in feite een Kangoo is, is goed nieuws voor de liefhebbers van elektrische busjes. De Kangoo verschijnt namelijk ook weer als ZE en onlangs vernamen we we dat ook de Mercedes een volledig elektrische variant krijgt. Dat is nieuw voor de Citan. Ook nieuw is de aparte naam voor de personenversie. Mercedes-Benz kondigde afgelopen zomer de T-klasse aan. We zetten erop in dat dat de luxe personenversie van de Citan is. Dan volgt-ie dezelfde nomenclatuur als grotere broers Vito en V-klasse. We verwachten de onthulling van de Citan vroeg in het nieuwe jaar. De marktintroductie laat nog zeker tot de zomer op zich wachten. De T-klasse volgt pas begin 2022.

Lezersreacties (16)

Reageren
Sub-reacties inklappen
wout 67
wout 67
  • 4
Ben benieuwd naar de hoeveelheid misplaatste opmerkingen van een te dure dacia busje
roel8282
roel8282
  • 2
Haha deze is gebaseerd op de nieuwe kangoo. Alleen jammer dat de partner nissan van Renault de oude kangoo krijgt en niet net als Mercedes dacia en Renault de nieuwe. En dat noemen ze partners. Zie je vaak bij Renault. Van nissan komt wel nar Renault maar andersom niet.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Toch vind ik het niet kunnen, Renault Dacia techniek verkopen als Mercedes...bedrog noem ik dat.
Headoverwheels
Headoverwheels
  • 4
Dacia krijgt helemaal geen nieuwe versie, Renault lanceert èn een nieuwe Kangoo (die de basis vormt voor de nieuwe Mercedes Citan / T-klasse) èn komt met de Express (dit is een opgefriste versie van de Dacia Dokker en die laatste verdwijnt dan weer uit het Dacia-gamma). De Kangoo en Express worden dus op zich staande modellen met een eigen basis, een ander ex- en interieur.
In LCV-land is het nogal gebruikelijk om hetzelfde model onder verschillende merkbenamingen te lanceren. Mercedes merkt een vraag bij haar bestaande klanten naar een compacte LCV / ludospace, wenst die klanten te bedienen (zodat exclusieve klanten niet helemaal naar de concurrenten overlopen), zonder dat ze voor die aantallen gigantische investeringen moeten doen. Voor dat typisch cliënteel is het belangrijker om met één merk of zelfs één dealer te kunnen werken, dan de gedachte dat men met een 'te dure' Kangoo rondrijdt. Bij particuliere klanten in dit segment ligt dat anders, maar dat is niet de doelgroep.
11je12je
11je12je
  • 1
Een raadsel dat ze die Citan camoufleren terwijl de Kangoo er bij afgebeeld staat.
Die Mercedes koplampen + ster kan iedereen er wel bij denken.
Ja maar
Ja maar
  • 1
Mercedes is redelijk uniek binnen Europa in de niche van zeer prettige en luxe interieurs in de zeeën van ruimte in bestelbussen plaatsen. Best een goed idee en blijkbaar is het een goede business case.
Jack 8124354
Jack 8124354
  • 0
Laat me raden neus zal wel uitgaan zien als de nieuwe sprinter.....maar moet niet is geen mercedes meer zoals vroeger.....
Don H
Don H
  • 0
De verrassing blijft: hoe ziet een Mercedes koplamp en logo eruit...... Spannend.
ak2
ak2
  • 1
De nieuwe Mercedes Citan en nieuwe Renault Kangoo zijn in mijn ogen prima opties bij de kleine bestelwagens. Ik ben benieuwd wat ze gaan kosten.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 0
@GERMACARSFREAK: De Urus die je bedoelt heeft natuurlijk echt wel flink wat extra PK's. De Carbon accenten doen misschien niet veel maar de wagen is gewoon sneller en ademt dat met z'n ongelofelijk agressieve styling wel uit ook. Logisch dus die andere prijsstelling. Als je zo gaat beginnen kan je al die BMW's en MB's met dezelfde motoren en alleen software-matig aangepaste variabele output ook wel op één hoop vegen als identiek. Nog niet gesproken over Toyota/Lexus en PSA.
.
Er zal toch wel een markt voor zijn; of het nu imago is of wat anders, het omvormen of zelfs rebatchen moet toch wel een meerwaarde bieden.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 1
Ik kan me trouwens herinneren dat de Citan v.w.b. interieur meer op de Vito en Sprinter leek en praktischer was. En Mercedes had het motor management en de vering aangepast zodat ie qua rijeigenschappen beter uit de testen kwam. Dat lijkt me toch wel de moeite waard.
TS01
TS01
  • 0
En weer een bedrijfsautoweek ..... leuk voor het busjesvolk trouwens.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 0
@ IP,
.
.
Helemaal feest wordt het als de Vag-groep er bij pakt. Dat zijn allemaal uitgemolken producten. Seat VW , Skoda en Audi tot aan de A4