Nieuwe Renault Kangoo én Express!
Nieuwe Kangoo krijgt op Dacia Dokker gebaseerde broer
Renault trekt in één ruk het doek van de volledig nieuwe Kangoo. Goed nieuws: er komt ook weer een elektrische versie van. De nieuwe Renault Kangoo staat vanaf komend voorjaar bij de dealers. Opvallend: Renault haalt ook de Express naar Nederland, een Dacia Dokker met moderne Renault-saus.
Highlights
- Nieuwe Renault Kangoo én Renault Express
- Renault Express is Dacia Dokker met moderne Renault-saus
- Bedrijfswagenversies in personentrim en als bestelauto
- Ook hoogwaardiger uitgevoerde 'MPV'-versies van Kangoo en Express, maar niet voor Nederland
- Nieuwe Kangoo Z.E. op komst
- Medio volgend jaar beschikbaar
De wind der vernieuwing waait in bedrijfswagenland minder hard dan in de rest van autoland en dus is het niet zo gek dat diverse bestelwagens een veel langere levensloop hebben dan reguliere personenauto's. Zo ook de Kangoo. De huidige in 2007 gepresenteerde tweede generatie van het model wordt vandaag namelijk pas na 13 jaar in een geheel ander kostuum gehesen. De volledig nieuwe Kangoo komt medio volgend jaar op de markt.
De Renault Kangoo krijgt een nieuwe jas aangemeten waarvan het ontwerp helemaal 'Renault 2020' is. Wel is er iets heel bijzonders aan de hand. Renault trekt namelijk niet alleen het doek van de kersverse Kangoo, maar ook van de Renault Express. De Renault Express is, in tegenstelling tot de nieuwe Kangoo, in principe een Dacia Dokker waar een modernere Renault-saus overheen is gegoten. De Kangoo is daarentegen helemaal nieuw. Wat design betreft lijken ze sterk op elkaar, al kun je de op de Dokker gebaseerde Renault Express herkennen aan zijn vloeiender oplopende raampartij en zijn afwijkende snuit.
Renault Kangoo
De jongste Renault Kangoo komt uiteraard internationaal weer als bestelwagen, 'personenbus' én als hoogwaardiger uitgevoerde personenversie in de prijslijst. Die laatste variant durft Renault zelfs als MPV te omschrijven. Je kunt die uitvoering beschouwen als een concurrent van de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter. De bestelversie krijgt natuurlijk weer een schuifdeur, waarachter zich een 1,42 meter brede opening schuilhoudt. Renault hangt onder meer een 'Easy Inside Gallery' in de bestelversie van de Kangoo, een soort 'verdieping' waarop je lange voorwerpen kunt leggen. Zo blijft de rest van de laadruimte beschikbaar voor overige spullen. Met zijn relatief vierkante koplampen, waar de chroomkleurige elementen in de grille uit lijken te lopen, past de nieuwe Kangoo prima bij de Trafic en Master. Ook volledig nieuw is het interieur. De vormgeving van het dashboard, compleet met losstaand display, oogt stukken moderner dat dat van de huidige Kangoo. Het Easylink multimediasysteem is overigens optioneel, evenals zaken als Rear View Assist en een 'digitale' binnenspiegel.
De bedrijfswagenversie van de Kangoo komt in twee lengtematen op de markt en krijgt zowel handgeschakelde als automatische transmissies. Een motorenlijst is nog niet bekend, maar naast benzine- en dieselmotoren komt er natuurlijk weer een elektrische Kangoo Z.E.. Technische specificaties zijn nog niet bekend.

Renault Kangoo interieur
De luxueuzere 'MPV-versie' van de Kangoo kun je zien als tegenspeler van de Peugeot Rifter. De vijfzitter komt helaas niet naar Nederland, zo meldt Renault. Alleen de bedrijfswagenversies, dus de bestelversie en de 'personenbus' komen dus naar Nederland.
Renault Express
Dan de Renault Express, die kennen we in Nederland namelijk nog niet. In diverse Zuid-Amerikaanse landen bestaat Dacia wegens het ontbreken van merkhistorie niet en dus gaan de Duster en Dokker er onder de vlag van Renault door het leven. De Renault-versie van die Dokker is vernieuwd en heet Kangoo Express (foto 11). Net als bij de Kangoo zelf geldt ook hier dat de luxer uitgevoerde 'MPV-versie' ervan niet naar Nederland komt. De bedrijfswagenversies van de herziene Renault Express komen als bestel- en personenbus dus wél naar ons land. Daarmee is het voor het eerst dat een model van Dacia in West-Europa tot Renault wordt omgedoopt, in plaats van andersom. De Express wordt lager in de markt gepositioneerd. De Express heeft een laadruimte met een inhoud van 3,3 kubieke meter. Het interieur lijkt op dat van de Kangoo, maar is toch echt compleet anders. Zo zit de versnellingspook lager en zit het infotainmentsysteem ietwat onhandig laag op het dashboard. De Renault Express wordt niet in Frankrijk, maar in het Marokkaanse Tanger geproduceerd.

Renault Express interieur
Specifieke informatie voor de Nederlandse markt volgt spoedig.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mondial de l'Auto Parijs 2022 - Beursverslag Deel 1

Renault Kangoo E-Tech Electric als personenauto naar Nederland

Ook Renault Trafic nu volledig elektrisch, tot 240 kilometer

Renault Hippie Caviar Motel is kampeer-Kangoo

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech Electric bekend

Renault Kangoo E-Tech Electric: tot 300 kilometer elektrisch
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.