Mazda CX-5 verandert heel voorzichtig - Vooruitblik
Never change a winning team
De Mazda CX-5 is ondanks de komst van diverse nieuwe Mazda-SUV's nog altijd heel belangrijk voor het merk. We verwachten dat Mazda het volgende hoofdstuk dan ook niet ineens radicaal anders invult.
Highlights nieuwe Mazda CX-5
- Behoudend vormgegeven
- Hybride kracht
- Plug-in nog onzeker
Ooit had de Mazda CX-5 het nog lekker rustig als SUV in de Mazda-showroom, maar daar is verandering in gekomen. Tegenwoordig heeft hij hier in Nederland gezelschap van kleine broer CX-30 en de grotere CX-60 en CX-80. Dan is er ook de elektrische hoogpotige MX-30 nog. Bedreiging uit eigen huis? Nou, niet helemaal, want natuurlijk zit de CX-5 met zijn formaat wel wat op afstand van de CX-30 en CX-60 en daarbij komt dat de CX-5 nog altijd een bekende vaste waarde in het aanbod is, met een vrij trouwe groep klanten. De CX-5 was vorig jaar wereldwijd gewoon weer het best verkochte model.
Een stabiele positie dus, maar met introductiejaar 2016 is de huidige en tweede generatie van de Mazda CX-5 de jongste niet meer. Zo langzaamaan wordt het daarom tijd om de CX-5 eens tegen het licht te houden. In maart kregen we een belangrijk teken dat Mazda inderdaad aan een nieuwe generatie werkt, want toen werd die stevig ingepakt gespot in Duitsland. Ondanks de camouflage was al goed te zien hoe Mazda te werk gaat bij de generatiewissel: heel voorzichtig. We kunnen ons goed voorstellen als je bij de illustraties die je hier ziet niet meteen doorhebt dat het niet de huidige CX-5 is. Althans, aan de voorkant, want het achterste gaat wat meer op de schop.
Mazda CX-5 (Illustratie: Larson)
In de neus van de nieuwe Mazda CX-5 valt vooral op dat de koplampen wat dieper naar beneden doorlopen langs de grille. Aan de achterkant zijn er zelfs geheel nieuw gevormde lampen aanwezig. Die geven de CX-5 een vleugje BMW. Ook verwachten we dat er tussen de achterlichten voortaan een uitgeschreven merknaam in plaats van een logo te zien is. Dat zagen we immers eerder al bij de Mazda 6e. Het is nog wel even de vraag of Mazda de achterlichten ook nog aan elkaar verbindt met een streep ledverlichting. Onze illustrator heeft dat in elk geval niet weergegeven.
Op technisch vlak verwachten we ondanks het wellicht wat behoudende uiterlijk wel enkele stevige veranderingen. Zo is om te beginnen de kans groot dat de CX-5 een slagje groeit, om iets verder van de CX-30 af te komen te staan en juist wat dichter op de CX-60. Qua aandrijving zit er bovendien hybride kracht in het vat. Eind vorig jaar deed Mazda uit de doeken dat het werkt aan hybridetechniek voor de nieuwe CX-5. Hoe die aandrijflijnen er precies uit zullen zien, is nog niet bekend. Ook is het nog even de vraag of er straks gestekkerd kan worden met de CX-5. In de basis rekenen we in elk geval weer op een relatief grote brandstofmotor voor de CX-5. Dikke kans dat de mild-hybride versie van de 2.5 SkyActiv-G zijn weg vindt naar de CX-5.
De Mazda CX-5 is geliefd onder caravantrekkers.
Mazda CX-5 in Nederland
In Nederland zijn er sinds de introductie van de Mazda CX-5 al ruim 36.000 exemplaren van verkocht. Het is daarmee (gerekend vanaf 1983) na de 323, 626 en de 2 de meest succesvolle Mazda in ons land. 2018 was het beste jaar van de in 2012 op de markt verschenen SUV, want toen gingen er hier 4.244 over de toonbank. Vorig jaar waren het er 1.840 en dit jaar staat de teller op dik 700. Momenteel is de Mazda CX-5 hier alleen nog uit voorraad leverbaar. Dat lijkt een aardig teken dat de nieuwe niet al te lang meer op zich laat wachten.